Zwijmelen op zaterdag

Een lied dat heel bekend is  en deze dagen meerdere keren te beluisteren is omdat er dagenlang allerlei herdenkingen zijn betreffende de bevrijding 70 jaar geleden van Overijssel, Drenthe en Groningen. In Westerbork is het vandaag feest!  Halteplaats van de colonne van Keep them Rolling, ca. 100 militaire voertuigen uit de tijd van de oorlog en daarna.

Morgenmiddag herdenking van de bevrijding van Kamp Westerbork. Wordt zelfs landelijk uitgezonden op NPO2  van 14.00 uur tot ongeveer 15.30. Ook te zien op TV Drenthe natuurlijk.

Daarom (met een knipoog naar Johan) onderstaand lied

Ook het volgende lied komt redelijk vaak voorbij:

12 thoughts on “Zwijmelen op zaterdag

  1. De eerste is hier bij een begrafenis gedraaid,mooi hé.Wij waren vorige week in Drenthe,Westerbork hebben we toen overgeslagen omdat knul er bij was.

    • Nou Dieneke, ik weet niet hoe oud knul is, maar mijn ervaring met onze kinderen en later met de kleinkinderen is, dat het kinderen enorm aanspreekt. Als er eentje bij is, die doordenkt, komen er vragen waar je vaak zelf het antwoord niet op weet. En toen was er nog geen google.

  2. Dat zijn echte “klassiekers”! Ik heb de herdenking in Westerbork gemist (nou ja, ook een aantal interessante sportmomenten) omdat ik zelf tijdens de Kunstroute van Emmen gedichten zat voor te dragen bij de Collectie Brands, waar nu een tentoonstelling is over de Tweede Wereldoorlog, die ik natuurlijk ook bekeken heb tussendoor.
    Ik zag daar een boek dat me herinnerde aan de brief van een broer van mijn moeder, waarin hij beschrijft dat hij in Stadskanaal mishandeld is door landwachters en daarna vlucht, en iemand (ik vermoed een andere oom) is afgevoerd naar het beruchte Scholtenshuis in Groningen. Hij is zelf vlak na de oorlog overleden aan TBC…

Ik lees graag iets van jou! Bedankt! Groet van Corry

