Klaprooscollecte: het vervolg

Zoals beloofd, een vervolg op mijn verhaal van gisteren, waarbij ik vertelde dat ik een reisje naar Londen of Brussel mocht maken, omdat ik gecollecteerd had voor de Klaprooscollecte in november 1952.
Mijn vader ging mee en ik meen dat we een weekend omstreeks Pasen hadden uitgekozen.
We reisden met de bus naar Rijssen, vandaar met de trein naar Hoek van Holland om daar in te schrijven op de nachtboot naar Harwich (Engeland). Een belevenis! Slapen op een boot. Ik weet niet meer of dat toen ook al de Stena Line was, en of er ook toen al een douche en toilet in de hut was. Let wel: het was in 1953 en ik was nog net geen 12 jaar. En dan alleen met je vader op stap. Wow!
Ik geloof wel dat ik lekker geslapen heb, want de volgende morgen vertrokken we met de trein naar Londen. Toevallig had de Friese winnares hetzelfde weekend gekozen en ook zij had als begeleider haar vader mee.
In Londen aangekomen werden we opgewacht door een meneer van het oorlogsgraven comitee, die de volgende dagen onze gids in Londen e/o zou zijn. Ik zat toen in de 1e klas van de Mulo en had al wat engels geleerd. Ook mijn vader kon daar redelijk mee overweg. De vader van Kiki (zo heette medereizigster) was arts en kon behoorlijk engels. Dus een tolk hadden we ook.
Enkele plaatsen die we bezocht hebben: St. Pauls Cathedral, Houses of Parlement, Big Ben, Westminster Abby, rondvaart op de Thames, The Tower, en een busreis naar Windsor Castle.

Westminster_Palace_2

En natuurlijk ook de beroemde winkelstraat doorgelopen, Buckingham Palace gezien met de wisseling van de wacht. En nog zoveel meer.

We logeerden in een prachtig hotel, allemaal een eigen kamer, maar Kiki en ik besloten al snel, dat we gewoon samen op één kamer zouden gaan slapen. Nu had mijn vader “van horen zeggen” dat je ’s avonds je schoenen op de gang kon zetten en dan waren ze de volgende morgen goed gepoetst. En natuurlijk geloof je dat. Dus Kiki en ik zetten braaf onze schoenen voor de deur, en inderdaad! de volgende morgen keurig gepoetst. Maar….wat dacht je? Die van onze vaders niet, want (mijn vader) geloofde zijn eigen woorden niet! Reken maar dat hij dit nog vaak heeft moeten horen.

bij windsor castle 1953
Een foto op de muur bij Windsor Castle. Je ziet de Friezin, de gids en mijzelf. Jammer, meer foto’s zijn er niet.

Onnodig te zeggen dat zowel mijn vader, als ik doodmoe waren van alle belevenissen en reizen, toen we thuiskwamen. Toen ik die eerste avond weer in mijn eigen bed lag ging alles nog heen en weer, als op de boot. Maar wel een enorme ervaring.

8 thoughts on “Klaprooscollecte: het vervolg

    • Ik heb nog een aantal jaren met haar geschreven, maar dat verwatert. Het bijzondere is in dit geval, dat ik, toen ik getrouwd ben in Hengelo ging wonen, en daar een buurvrouw trof, die Kiki kende uit haar jeugd. Ze wist toen te vertellen dat die naar Zwitserland is verhuisd. Verder weet ik het niet, want we gingen verhuizen naar Hoogeveen.

Ik lees graag iets van jou! Bedankt! Groet van Corry

