Zwart-wit foto: uitdaging op Facebook

Op facebook werd ik uitgedaagd om 5 dagen achter elkaar een zwart-witte foto te plaatsen. Eigenlijk moest je dan dagelijks iemand anders nomineren om dat ook te gaan doen. Daar heb ik niet aan meegedaan. Wel plaatste ik al 4 dagen een mooie foto. Vandaag dus de laatste dag. De foto die ik uitgezocht heb is een mooi verhaal bij te vertellen. Daarom plaats ik deze op mijn blog en ga dat dan delen op facebook. Eerste de foto:

naar Londen 1953 facebook

Ik weet niet hoe vaak de jaarlijkse klaprooscollecte gehouden werd, maar in november 1952 was ik één van de collectanten. De mensen die doneerden kregen een klaproos opgespeld. De opbrengst van de collecte was (meen ik) voor de Britse Oorlogsgravenstichting (British War Legion), voor het onderhoud van de graven van de gesneuvelde militairen uit de 1e Wereldoorlog.
Wat ik niet wist, dat genoemde stichting, als dank voor het collecteren, uit elke provincie een collectant een reisje naar Brussel of Londen zou aanbieden. Voor Overijssel werd mijn legitimatiekaart getrokken en kreeg ik dus een heus telegram thuis met het vertellen van de prijs. Ongelooflijk! Maar de volgende dag stond er al iemand van de krant voor de deur om mijn verhaal te horen en om mij “mee te slepen” naar het atelier van de plaatselijke fotograaf. Nou, haar in de krul (met papillotten), mooiste jas aan, tas mee voor de bagage, en je ziet dus het resultaat van die fotosessie.
Foto is gemaakt, denk ik, in februari 1953. Je mocht kiezen tussen een weekend naar Brussel of naar Londen. En er mocht een begeleider mee. Wij kozen voor een reisje naar Londen, en mijn vader ging mee.
Ik herinner me dat collectanten uit o.a. Zeeland ook voor de waarde in geld konden kiezen vanwege de Watersnoodramp.

klaprozen

Zo zag zo’n klaproosspeldje er uit. (foto van internet).
Er volgt binnenkort nog een leuk vervolg op dit verhaal.

11 thoughts on “Zwart-wit foto: uitdaging op Facebook

  1. leuk verhaal Corry.Ik zie jullie gezin nog zo voor me.Je zus Christien,en nog een broer (Gerrit dacht ik) Was het niet de bouwmeester straat? Nooit meer gedacht aan de klaproosjes maar nu zie ik het zo weer voor me.Ook je ouders kan ik me nog goed herinneren.

  2. Wat een leuke foto, ja ik heb ook meegedaan met zo’n foto uitdaging in zwart wit. Met wat mede fotografen, hou nooit zo van die uitdagingen en doe daar ook niet aan mee maar deze vond ik wel leuk omdat het foto’s waren.

Ik lees graag iets van jou! Bedankt! Groet van Corry

