Zwijmelen op Zaterdag

Marja gaf tijden geleden de aanzet voor dit thema op zaterdag. Bij haar zag ik dat het deze zaterdag al de 104e aflevering is. Persoonlijk doe ik nu, geloof ik, zo’n 4 keer mee.
Vandaag een stuk muziek dat jullie al eerder konden beluisteren op mijn blog. Een stuk, dat mij en Johan heel dierbaar is. Namelijk gespeeld tijdens een uitvoering van Patrimonium (korps in Groningen) door onze dochter. Ik was toen net een beetje aan het opkrabbelen na een ernstige ziekte. Het muziekstuk werd door dochter opgedragen aan Johan.

Het hele stuk duurt ruim 5 minuten. Door een collega-muzikant is dat ingekort en is toen tijdens de uitvaartdienst van Johan ten gehore gebracht.
Aan de hand van de tekst van Boudewijn de Groot schreef Annette toen het volgende:

(Licht bewerkte fragmenten uit ‘Avond’ van Boudewijn de Groot)
Nu hoef je nooit je jas meer aan te trekken
en te hopen dat je licht het doet.
Laat buiten de stormwind nu maar razen in het donker
want binnen is het warm en licht en goed.

Uren langzaam wakker worden, zwevend door de tijd,
ik zie het licht door de gordijnen en ik weet:
het verleden geeft geen zekerheid.

Want je kunt niets zeker weten en alles gaat voorbij.
Maar ik geloof, ik geloof, ik geloof,
ik geloof, ik geloof in jou en mij.

Ik doe de lichten uit en de kamer wordt nu donker,
een straatlantaarn buiten geeft wat licht.
En de dingen in de kamer worden vrienden die gaan slapen,
de stoelen staan te wachten op het ontbijt.
En morgen word ik wakker met de geur van brood en honing,
zonder de glans van het gouden zonlicht in jouw haar.
En de dingen in de kamer, ik zeg ze welterusten,
vanavond gaan we slapen en morgen zien we wel.

Maar de dingen in de kamer zullen levenloze dingen zijn zonder jou.
En je kunt niets zeker weten, want alles gaat voorbij.
Maar ik geloof, ik geloof, ik geloof,
ik geloof, ik geloof in jou en mij.

En je kunt niets zeker weten, jouw leven is voorbij,
Maar papa, ik geloof in jou en jij in mij

euphonium

En dit is niet alleen een zwijmelmoment voor de zaterdag…..

12 thoughts on “Zwijmelen op Zaterdag

  1. Ontroerend mooi! De tranen liepen me over de wangen bij de gedachte dat jouw dochter dit speelde voor Johan!
    En dan die tekst, vooral de laatste zin…kippenvel!

  2. Slik
    gisteren nog zitten luisteren toen ik op zoek was naar muziekjes. Mijn vader wou geen uitvaartdienst, maar anders had dit nummer op het repertoir gestaan.
    Na zijn dood hoorde ik dit héél vaak door de boksen in de auto via 100% NL, alsof het zo moest zijn.
    Mooi dat jouw dochter dit speelde voor haar vader.
    Ontroerend!!!!!

    gr Bibje

  3. Ontroerend verhaal bij deze muziek, een ontroerende tekst en nostalgie die met deze muziek volop terugkomt.
    De naam Patrimonium brengt mij terug bij mijn toenmalige lieve schoonmoeder, die bij Huize Patrimonium een aanleunwoning had. Lang daarvoor heb ik ooit een oproepinstallatie gemaakt voor Huize Patrimonium…

Ik lees graag iets van jou! Bedankt! Groet van Corry

