Jouw Naam (i.m.)

Al jaren hebben wij een abonnement op het blad Elisabeth.”Vroeger”  heette dat blad Elisabethbode, en ik heb het jarenlang wekelijks rondgebracht in Nijverdal, mijn geboortedorp.  Het blad bestaat al sinds 1930. Het heeft artikelen en thema’s die je aan het denken zetten.

Bijvoorbeeld de uitgave van 10 oktober j.l. , welke het thema “Verlies” had.  Achterop dat nummer staat een gedicht, dat mij geweldig raakt. Via Elisabeth heb ik van de schrijfster, Gerry Pap-van Munster, toestemming om het hier te plaatsen

 

Jouw Naam

 Jij lieve man

waar ben je nu

kun jij

mij zien en horen?

Weet jij

hoe ik me voel

nu jij er niet meer bent?

Weet jij

hoe zeer het doet

dat mensen niet meer

praten over jou met mij?

Ik noem jouw naam

maar het blijft stil.

Ik denk,

Dat men wel anders wil,

maar denkt

het niet te kunnen.

Jouw naam

gegrift

gebeiteld

en geslagen,

diep in mijn hart

zal ik voor altijd

in mij dragen.

En onze namen

samen,

leg ik nu

in Zijn handen.

 AMEN

Vandaag is het 2 november, Allerzielen. Op deze dag herdenkt men in (vooral) de Rooms Katholieke kerk allen die gestorven zijn. Hier kun je er meer over lezen. Voor mij is dit even dag dat ik dit gedicht kan plaatsen.

In de Protestantse kerken worden de overledenen van het afgelopen jaar herdacht op de laatste zondag van het kerkelijk jaar. De laatste zondag van november is dat.

Daarna begint met Advent het nieuwe kerkelijk jaar.

7 thoughts on “Jouw Naam (i.m.)

  1. WeliswaaR een paar jaar later…. Maar ook ik bezorgde ze op een aantal adressen. Jaren geleden alweer. Ik zie het blad nig elke maand voorbij komen in het wza bij de kerkdiensten. Staan vaak mooie stukken in.
    Dit gedicht is schitterend!

  2. Een mooi gedicht en we begrijpen helemaal dat je dit vandaag geplaatst hebt met jouw Johan als hoofdpersoon. De laatste vijf regels zijn niet de onze. Van de Elisabeth(bode) hebben wij nog nooit gehoord. Met onze bijna niet kerkelijke achtergrond door jou wel te verstaan.
    Sterkte vandaag en lieve groeten van ons.

Ik lees graag iets van jou! Bedankt! Groet van Corry

