Soldaat van Oranje

Afgelopen zondag ben ik samen met kinderen en kleinkinderen naar de hangar in Katwijk geweest om het veelgeprezen “Soldaat van Oranje” te kijken en te luisteren. Aangeboden vanwege de vele hulp die ik kreeg (en nog steeds krijg) na het overlijden van Johan.
Een vermoeiende dag, om half negen zat ik al in een taxi, die mij naar een P + R bij Groningen bracht, waar mijn dochter en schoonzoon mij oppikten voor het eerste deel van de reis, namelijk naar Lelystad. De Mac was als verzamelpunt aangewezen, en vandaar gingen we in 2 auto’s verder naar Katwijk.

Allemaal enorm genoten van de voorstelling. Je hebt al wel gehoord over het “draaiende publiek”, over de motoren op het toneel, over de zee, die je echt ziet (snap niet hoe dat kon), over het vliegtuig, dat je zomaar ineens al taxiënd aan ziet komen, en waar dan Koningin Wilhemina uitstapt en weer voet op vaderlandse bodem zet.  Maar zelf meemaken:  onvoorstelbaar, wat een trucendoos ze hebben.

Voorstelling was ongeveer half zes afgelopen, tja en dan moet je nog weer naar huis: d.w.z. naar Lelystad, Hardenberg, Veendam, Muntendam en Smilde. Maar we hadden ook best trek in een hapje eten. Hebben we genomen in de La Place vestiging die over de snelweg gebouwd is. Heerlijk en gezellig. Met z’n allen aan een grote tafel. Leuk!

Toen maar weer verder naar Lelystad om de geparkeerde auto’s op te halen, om te wisselen van auto en om afscheid te nemen van elkaar. Het was een hele fijne dag. Dankjewel allemaal dat jullie mee wilden. Ik vind het voor herhaling vatbaar, wie weet…..

Als je nog niet geweest bent: tot juni 2015 is er verlengd. Van harte aanbevolen!

 

In de jaren zeventig is er een film gemaakt over deze geschiedenis. Daarin hadden Rutger Houwer en Jeroen Krabbe de hoofdrollen. Die film heeft toen erg veel indruk gemaakt.  Je kunt hem zien o p You Tube: (http://youtu.be/KB1SLnjJtuI)

 

 

8 thoughts on “Soldaat van Oranje

  1. Mooi he ….Ja wij hebben er toen ook zo van genoten …Je hoort wel dat het mooi is maar zelf meemaken is toch anders🙂 Maar inderdaad een hele vermoeiende dag voor jou …maar gelukkig heb je er ook van genoten .
    Ja de film heb ik al verschillende malen gezien
    Nu nagenieten Corry !
    Groetjes Sophia

  2. Wat leuk zeg, om dat zo met de familie te doen🙂 Heb er al veel over gehoord, hoe goed het is, maar ja, de kaarten zijn nu eenmaal voor mij te duur. Het is niet anders, ik geniet wel van verhalen van mensen die er wel naar toe zijn geweest🙂 Bedankt.

Ik lees graag iets van jou! Bedankt! Groet van Corry

