Klavarskribo

Zoals jullie vaak hebben kunnen lezen, was Johan een oprechte amateur achter een orgel. Waar we ook met vakantie naar toe gingen, het lukte hem altijd wel een paar keer achter een (kerk)orgel terecht te komen, en daar dan een halfuurtje te spelen.
Ooit heeft hij orgelles (van Euwe de Jong) gehad, waarbij de leraar hem opdracht gaf een bepaald muziekstuk in te studeren, waarna er in een volgende les de puntjes op de i werden gezet, v.w.b. ritme enzo, oftewel de foutjes werden eruit gehaald. Hierdoor durfde hij het ook aan om de zang tijdens kerkdiensten te begeleiden. Ging hem goed af.

Thuis speelde hij eigenlijk elke dag minstens 2 keer, en vooral de laatste weken, toen we wisten dat hij niet lang meer te leven had, bracht hij heel veel tijd achter dat instrument door, waarbij een paar liederen veel ten gehore werden gebracht

Johan speelde niet van het reguliere notenschrift, maar fervent aanhanger van Klavarskribo. Veel muziekstukken heb ik al weggegeven of ook wel verkocht via Marktplaats (met dank aan de buurman), maar ik heb nog veel meer. Mijn vraag is nu: zijn er liefhebbers voor wat van die stukken? Laat dat dan weten. Ik vind het eigenlijk jammer om alles met het oud papier mee te geven. Er zijn ook orgelboeken bij.

klavarlogo

7 thoughts on “Klavarskribo

  1. Mijn zus heeft inderdaad vroeger ook orgel gespeeld net klavarskribo …… ik snapte er nooit iets van, misschien ook wel omdat het gewone notenschrift voor mij al gewoon was. Zij speelt al lang niet meer dus helaas, anders had ik haar even gevraagd. Hoop dat je ze kwijt raakt.

  2. Mijn moeder speelde vroeger thuis ook orgel met Klavarskribo……dat weet ik nog wel .
    Ik heb t ook wel eens geprobeerd als kind …maar het tempo lag dan een beetje laag …haha
    Weggooien is zonde …Er komt vast nog wel iemand die het hebben wil .
    Heb je bij jullie niet een facebook pagina voor zulke dingen ? Meestal is dat op 3 of 4 cijfers van het kengetal …Daar kan je het dan zo aanbieden…want papier opsturen is vaak een kostbare zaak
    Fijne dag Corry !
    Groeten Sophia

  3. Ik heb nog les gehad via Klavarskribo voor de gitaar. Was wel leuk maar ik ben toch niet heel ver gekomen. Wat fijn dat je nog een opname van hem hebt. Moet trouwens een hele gebeurtenis zijn om voor zoveel mensen op een orgel te spelen.

Ik lees graag iets van jou! Bedankt! Groet van Corry

