Het nieuwe Liedboek

Onlangs is in veel Protestantse kerken het Nieuwe Liedboek in gebruik genomen. Inclusief de 150 Psalmen vind je hier 1016 liederen om te zingen. Omdat ik vaak naar de kerktelefoon luister (als ik niet lekker ben, en dus de dienst niet live meemaak) kon ik veel gezangen niet meezingen en/of meelezen. In de kerk wordt namelijk gebruik gemaakt van een beamer, zodat je daar uit volle borst kunt meezingen (als het een bekende melodie is).
Reden waarom ik een liedboek aangeschaft heb. En echt, ik ben er blij mee. Behalve psalmen en gezangen staan er ook af en toe gedichtjes in, die verwijzen naar het vorenstaande lied, of naar het thema van dat boekgedeelte.
Zo kwam ik vanmorgen een gedicht tegen van Dietrich Bonhoeffer (bij lied 218/219). Ik heb het hele boek doorgezocht op evt sancties als ik iets openbaar maak, maar kon zo’n melding niet vinden. Dus waag ik het er maar op, want de tekst slaat zo precies op de gemoedstoestand, die ik (af en toe) heb.

Morgengebed

Tot U, God, roep ik in de vroege morgen
help mij te bidden
en mijn gedachten te richten op U,
ik kan het niet alleen.

in mij is duisternis, bij U is licht
ik ben eenzaam, Gij verlaat mij niet.
ik ben bevreesd, bij U is hulp.
ik ben onrustig, bij U is vrede.
in mijn hart is bitterheid, bij U is geduld.
ik begrijp Uw wegen niet, maar Gij kent mijn weg.

Lees het levensverhaal van Dietrich op Wikipedia (maw klik de link aan…)

3 thoughts on “Het nieuwe Liedboek

  1. Fijn dat je blij bent met je nieuwe boek ….Ja bij ons ook een Beamer…..maar mensen di naar de “kerktelefoon” ( tegenwoordig via Internet ) luisteren krijgen hier een liturgie op papier .
    Ja ….soms kan iets je heel erg raken ….
    Nog een fijne zondag Corry !
    Gr. Sophia

  2. Vertrouw erop dat Zijn Licht altijd óók voor jou zal schijnen, net als voor de vele anderen die zich in het donker gezet voelen zoals jij dat voelt…. als je dan in Zijn Licht om je heen kijkt zie je vele ‘schienvatjes’ om je heen én vóór je om je pad lichter te maken.

Ik lees graag iets van jou! Bedankt! Groet van Corry

