Voleindingszondag

Zoals ik in mijn vorige logje schreef, was het gisteren een emotionele dag. Zo fijn, dat dochter, zoon, schoonzoon, 2 kleindochters, 1 kleinzoon en 1 a.s. schoonkleinzoon (heet dat zo?), de reis vanuit Lelystad, Zwolle, Veendan en Muntendam gemaakt hebben om de kerkdienst samen met mij te beleven.
Toen we de kerk binnenkwamen werd “De Heilige Stad” gespeeld door de organist. Deze muziek werd als laatste gespeeld bij het afscheid van Johan in het crematorium. En…. gespeeld door Johan zelf. Heel bijzonder. Enkele jaren geleden speelde hij dit namelijk voor zijn moeder, en daar hebben we een cd van.

Het stuk vond ik op YouTube, en, heel bijzonder, deze organist speelt ook klavarskribo, net als Johan.
Verderop in de dienst kwamen nog meer liederen voorbij, die ook tijdens de dienst voor Johan gespeeld en/of gezongen zijn. Heel ontroerend.

27 gemeenteleden zijn het afgelopen jaar overleden. Voor elk van hen werd een kaarsje aangestoken, er was een witte steen met hun naam erop.

Jeanine steekt de kaars aan, de andere twee kijken vol emotie toe.

De tafel met alle brandende kaarsen. De mensen op de achtergrand gaan een prachtig lied zingen.

Close Up van 3 kaarsen. De middelste is voor Johan. Links ervoor de witte steen met zijn naam.

Het was een fijne, heftige, emotionele en waardige dienst. Mede dankzij de organisatie. Dank!

9 thoughts on “Voleindingszondag

  1. Ik geloof graag dat dit een waardevolle emotionele dienst is geweest …Mooi doen ze dat bij jullie …
    Fijn dat je er ook mooie foto’s van hebt ….Ja en die muziek ken ik ook …Prachtig …vooral als er zoveel herinneringen aan vast zitten ….
    Sterkte ….en ik wens je een fijne week
    Groeten Sophia

  2. Hallo, je kent mij denk ik niet, maar wij waren er gisteren ook bij, voor mijn vader die ook is overleden. De kaars naast die van jullie was voor hem. wij vonden het ook een mooie dienst en een mooi aangeklede tafel. Vind het leuk om deze foto’s te zien. Groet Henriet Huisman

  3. 27 jeetje….wat veel….. ja die ‘eeuwigheidszondag’ zoals het officieel heet, de laatste van de 3 voleindingszondagen, is de zwaarste van de 3 maar anderzijds ook de mooiste. De belofte en de dank ineen!

    Fijn voor je dat het een mooie dienst was en je er met warme gevoelens op terug mag en kan kijken, bijna letterlijk met die nieuwe bril😉

    tot morgen.

  4. Fijn te lezen dat het een goede dienst was. En dank je wel dat je de muziek hebt bij gevoegd. Het was het lievelingsnummer van mijn oma en mijn moeder probeerde het wel eens op het harmonium te spelen, maar ……… we hadden er ook een plaat van, met de Maastrichter Staar. Mooie herinneringen aan mooie muziek.

  5. Prachtig blogje. Fijn dat je die muziek van Johan op CD hebt. Een rijk bezit.
    En Klavarskribo… ik was het vergeten maar als jongen van 15 had ik een gitaarcursus van Klavarscribo. Het werd als vrij simpel gebracht, maar het viel evengoed niet mee. Ik zou er nu niets meer van kunnen. Alles gaat uit het hoofd en op gevoel. Dat heeft wel zijn beperkingen. Maar zo’n organist… dat is in mijn ogen een geweldenaar hoor.

Ik lees graag iets van jou! Bedankt! Groet van Corry

