Thursday Challenge Thema: “Old”

Old” kan dus van alles zijn. Zelfs een foto van mijzelf zou goed in het thema passen. Maar daar zal ik je niet mee plagen. Ik plaats een foto van een oude, zg stavkirke in Noorwegen.

MEDION DIGITAL CAMERA

De staafkerk van Eidsborg is gebouwd in de 13de eeuw en is een van de best bewaarde staafkerken van Noorwegen. De staafkerk is gewijd aan Nicolaas van Myra, die we natuurlijk vooral als Sinterklaas kennen. In de kerk staat een houten beeld van deze heilige. Het beeld stamt uit de periode rond 1250.
Sint wel gezien, maar helaas: geen foto. (Zwarte Piet was er niet……)

De tekst vond ik op het www. maar de foto maakte ik zelf in 2006.

This is the Eidsborg “stavkirke” in Norway. We visited that building in 2006 Beautiful!

11 thoughts on “Thursday Challenge Thema: “Old”

  1. Tijdens het kijken naar die foto, vroeg ik me af wat het kenmerk van een staafkerk is. Ik kende het woord niet. Maar dat kan ik natuurlijk ook Googelen. Ik vind het een mooie, bijzondere foto. Zo’n bouw zie je elders niet.

    • Een staafkerk is helemaal van hout. Heeft een bijzondere bouwstijl die eigenlijk alleen in Scandinavië gebouwd werden. En in Noorwegen zijn de meeste houten kerken bewaard gebleven. Ze zijn meestal gebouwd in de tijd dat het christendom naar het noorden kwam. Vaak op plekken waar eerder “heidense” gebouwen enzo stonden. Vaak hebben ze ook nog kenmerken van het heidendom. Beelden etc. Zover mijn kennis,. Wil je meer weten, ga dan maar googelen. Zou ik ook moeten doen.

Ik lees graag iets van jou! Bedankt! Groet van Corry

