Bijenvolk

Vorige week ontdekte een buurman een heel groot bijenvolk in onze tuin. Van onze schoonzoon had Johan een z.g. broedblok gekregen, dat Johan opgehangen heeft in de tuin, in de hoop, dat er vogels zouden gaan nestelen.

broedblok

Jammer, geen vogels, maar wel een hele zwerm bijen had dat als “huis” gekozen.
Nu ken ik toevallig iemand die “hobby-imker” is, dus die heb ik maar gebeld om te vragen wat er gedaan moest worden. Hij kwam kijken, keek bedenkelijk, en zei, dat hij nog even bedenken moest hoe dit akefietje aangepakt moet worden.
Afijn, afgelopen week kwam hij met een mede-imker de klus klaren.
En een klus was het, want ze zijn wel zo’n 3 uur bezig geweest. Op facebook had ik de foto’s al laten zien en er kwam een reactie binnen, waarin verteld werd, dat het een mooie puzzel was voor de imkers, en dat het uiteindelijk met o.a. een antiek korfmes gelukt is.

Een paar foto’s kun je bekijken op https://www.dropbox.com/sh/zqb5xzoqa4qd3u9/VFvSmTHXoJ bekijken. Als je de foto uitvergroot, zie je de honingraten zitten. En lekker, dat die honing is!!!
Zo jammer, dat Johan dit niet meer meemaakt. Wat zou hij genoten hebben.

(P.S. ik kan alweer de link niet goed geplaatst krijgen, dus maar weer op de “ouderwetse” manier).

5 thoughts on “Bijenvolk

  1. Oooo…nou dat is een heel vogelhuisje vol !
    Hebben ze dat volk meegenomen ? …
    Prachtige foto’s …ja ik zag wel iets op facebook op de camping maar daar was de verbinding in t weekend weer een beetje traag .
    Inplaats van een broedend vogeltje …veel meer bezoekers he .
    Groetjes Sophia

  2. Ik heb ook eens bijen gehad in mijn mezenhuisje. Eigenlijk waren het geen bijen maar van die veel kleinere, donkere bijtjeachtigen. Op een dag was alles stil. Heel het volk vertrokken zonder een spoor achter te laten. Dat vond ik heel merkwaardig toen. Daarna nooit meer gehad.

Ik lees graag iets van jou! Bedankt! Groet van Corry

