Afscheid van Johan: fotoalbum

Gisteren was de hele familie weer even bij elkaar. Ook een lieve vriendin van Annette met haar man kwamen. Zij heeft namelijk foto’s gemaakt tijdens het afscheid van Johan, zowel in de kerk, het crematorium als van het samenzijn met familie en vrienden na de crematie. Daar heeft ze een album van laten maken en dat kwam ze gisteren brengen.
Ik ben er verschrikkelijk blij mee, temeer daar ik zelf helemaal niet aan het inhuren van een fotograaf gedacht heb. Ik wist wel dat die bestaan, maar foto’s tijdens een uitvaart is nog geen gemeengoed, maar wat is dit waardevol.
Voor vriendin was het de eerste keer, dat ze zo’n reportage maakte, en ze was dan ook zeer benieuwd hoe e.e.a. zou gaan. Nou, prima. Ze was niet aanwezig, leek het wel. Helemaal op de achtergrond deed ze haar werk. Uiteraard had ze ons wel gevraagd of wij dit goed vonden.
Zo’n album laten maken kan ik van harte aanbevelen. Volgens mij gaat dit helpen bij de verwerking, want ik weet nu al, dat er die 4e juli heel veel aan mij is voorbij gegaan. We hebben ook een cd van het afscheid in de kerk en in het crematorium.
Toevallig was ik deze week op de blog van http://deborahhamar.wordpress.com en zag daar een categorie “afscheid-uitvaart-uitvaartfotografie”. Heb daar even rondgekeken en gelezen. (ik begrijp er niks van dat ik geen link (meer) kan plaatsen. Ik denk, dat ik iets verkeerd doe en/of begrijp).

14 thoughts on “Afscheid van Johan: fotoalbum

  1. Dat is een hele goede zet geweest Corry!
    Aangezien de familie altijd vooraan zit, krijg je de helft niet mee van wat er achter je gebeurd.
    Het is fijn om dan nog eens door zo’n album te bladeren of de dienst via cd te beluisteren.
    Tijdens mijn vaders afscheid hebben we ook een cd laten maken en die beluister is nog met grote regelmaat.
    Mijn moeders afscheid hebben we op video vast laten leggen, dit is ook fijn, zeker als Julian later ouder is.
    Ik kan me daarom voorstellen dat je erg blij met zo’n dierbaar aandenken.

  2. Wat fijn dat er iemand is geweest om dit emotionele moment vast te leggen. Er gaat zoveel langs je heen op zo’n dag. Je vergeet soms ook gewoon bepaalde details.
    Ik kijk de foto’s van mijn ouders ook geregeld terug. Het geeft mij troost.

    Bedankt voor de link naar mijn site !!

  3. Heel bijzonder Corry, goed dat je dat hebt laten doen. Zo heel vaak wordt dit nog niet gedaan denk ik. Voor mijn dochter hebben we de uitvaart van opa op cd, zij was destijds op stage in Midden-Amerika.

  4. Het is een aandenken, en het zal het verwerkingsproces ten goede komen. Één jaar geleden zijn wij totaal onverwacht ons vake (68 jaar) verloren. Wat zou ik maar al te graag nog herinneringen in foto’s hebben van toen. Maar de beelden zitten in mijn hoofd en dat geeft dan wat troost.

    Veel moed!

  5. Er is tegenwoordig zoveel mogelijk,want van alle hoogtepunten in een mensenleven zijn er vaak veel foto momenten.Bij zo’n droevig afscheid is het ook fijn dat het kan en zeker helpt het bij de verwerking.

    En alle dingen die je ooit samen hebt gedaan en daar aan terug denken en ze kunnen zien op foto’s is ook héél speciaal.

    Dank je voor je fijne wens dat wij nog ‘gewoon’ met de boot rond kunnen blijven dobberen.We genieten er ook enorm van want je weet nooit wanneer het echt niet meer gaat. En ik waardeer je ‘bezoekjes’ reuze!

    Wat die groepsreizen met de caravan betreft,wij kijken op tv naar ‘we zijn er bijna’ zo’n leuk programma en bij de ‘bootjes’mensen bestaan ook van die groepsreizen waarbij je gewoon met je eigen boot aan meedoet.

    Wij zijn nog langs de Koepelkerk langs gevaren en ik moest aan je denken,

    liefs Dieneke

  6. Corry, ik kom hier even langs i.v.m. jouw reactie op verbonden/verbroken.
    Ik durf het bijna niet te zeggen maar, als er nou eentje weet hoe dat is ben jij het wel.
    En nu maar hopen dat je mij deze opmerking niet kwalijk neemt.

    • Ik heb inderdaad in die richting gedacht, maar weet dat even niet uit te beelden. Kan dan alleen maar denken aan een foto van ons beiden, en eentje van mij alleen. Doe ik dus niet.
      Ik neem je niks kwalijk, want je hebt alle gelijk van de wereld. Dankjewel!

Ik lees graag iets van jou! Bedankt! Groet van Corry

