Uitgevonden waar de moeheid van komt!!!

Na veel bloed- en urineonderzoeken, is uiteindelijk gevonden dat mijn schildklier te traag werkt. Daarvoor slik ik nu weer wat extra medicijnen, en zal ik mij, volgens de huisarts, over een week of 5 al heel veel beter voelen. He, he, toch geen aanstellerij dus, ik heb ècht wat (extra’s).

Over e.e.a. nog geen gesprek met hem gehad, want op vrijdagmiddag werd ik gebeld, dat er medicijnen voor mij klaar liggen bij de apotheek. Die kan ik dan nog mooi ophalen voor het weekend begint, want de apotheek is zaterdags (en zondags natuurlijk ook) gesloten En het was toch wel zaak zo snel mogelijk met de medicatie te beginnen. Als je bedenkt dat donderdags pas bloed geprikt is voor onderzoek, en de huisarts dus de vrijdagmiddag al bericht heeft (en mij dan ook meteen nog even belt) vind ik e.e.a. wel een pluimpje voor de huisarts etc. waard!

Aan de ene kant ben ik blij, dat er een oorzaak gevonden is, maar of ik nu zo blij moet zijn met deze kwaal? Ik ben benieuwd hoe lang het duurt, voor de goeie dosering gevonden wordt, en of ik mogelijk levenslang die medicijnen moet slikken. Over plm 6 weken weer bloed prikken en dan maar eens een goed gesprek hebben. Ik weet eigenlijk niet of het zin heeft dat eerder te houden.

Lees op wikipedia wat ze er van zeggen.
Zo, dat was dus even weer een medisch bulletin. Er komt vast nog wel eens een vervolg.

Morgen allemaal een fijne, zonnige Koninginnedag gewenst!

4 thoughts on “Uitgevonden waar de moeheid van komt!!!

  1. Fijn dat je nu weet waar de moeheid vandaan komt en dat er iets aan gedaan kan worden …Ik zou er maar niet te veel over lezen …das net als met de bijsluiters…je wordt er alleen maar akelig van . En …er zijn zoveel mensen die iets aan hun schildkjlier hebben …luister maar gewoon naar je arts …Fijn dat ie je zo snel op de hoogte stelde …Nu afwachten wanneer de medicijnen werken
    Succes hoor Corry !
    Groeten Sophia

  2. Corry, hier kan ik je wel iets over vertellen. Een traag werkende schildklier levert te weinig schildklierhormoon waardoor je moe wordt en mogelijk spierpijnen krijgt etc.
    Om dit tekort aan schildklierhormoon op te lossen, wordt dit kunstmatig aangevuld. Het meestvoorkomende medicijn is thyrax (dit gebruik ikzelf). De dosering gaat naar lichaamsgewicht. Het resultaat van de werking hangt af van hoe lang je al een te traagwerkende schildklier hebt. Omdat deze kwaal vaak lang verborgen blijft (meestal zoekt men naar alles maar vergeet men de schildklier) kan je niet precies zeggen hoe lang het duurt voor je je beter voelt. Bij mij duurde het meer dan drie maanden. Maar dat kan voor jou dus heel anders zijn.

    Schildkliermedicijnen moet je je leven lang blijven slikken. Daarnaast zullen ze nog wel een aantal keren bloedprikken om te kijken of de schildklier op dat niveau blijft of dat hij verder achteruit gaat. In dat geval wordt de dosering aangepast.

    Het voordeel van schildkliermedicijnen is: er zijn niet of nauwelijks bijwerkingen. Het is immers alleen een hormoon dat je toegediend wordt. Ik heb van deze medicijnen nooit enige last gehad en voel me nu zo goed dat ik er niet eens over nadenk.

    Nou, een heel verhaal. Conclusie, rustig aan en maak je geen zorgen. Er zijn ergere kwalen.

  3. Klinkt bekend. Ook mijn schildklier werkte veel te traag. Na een week of zes medicijnen slikken begon ik me al fitter te voelen en nu – na vier maanden – heb ik meer energie dan ik de laatste jaren ooit gehad heb.
    Leuk is anders, maar je kunt er wel 100 om worden!
    Sterkte en knap gauw op.

Ik lees graag iets van jou! Bedankt! Groet van Corry

