Vrijdagse tegenstelling: oud-nieuw

Alweer een tijdje geleden bedacht Melody de challenge (uitdaging) "tegenstelling". Elke week een ander onderwerp. Dit keer oud-nieuw.

Bracht mij op het volgende idee:

Wassen oud-nieuw 
Hoe wij nu de was doen, en hoe onze moeders en grootmoeders dat moesten doen: in de wasteil. De teil met was werd zondagsavonds al "voorgekookt" (ik ruik het nog….), zodat men 's maandags meteen kon beginnen met  de was boenen op het wasbord:

Wasbord 
Daarna wringen, spoelen, weer wringen en opnieuw spoelen, en na nog een keer wringen  moest het maar goed zijn en ging het aan de waslijn te drogen:

Waslijn met was 
Deze foto vond ik op deze website. (Heel leuk om daar eens rond te kijken). Doorgaans maak ik zelf geen foto's van mijn was, vandaar leentjebuur……

14 thoughts on “Vrijdagse tegenstelling: oud-nieuw

  1. Jaaa, geweldig. Ik herinner me dat ook nog; die speciale lucht van de kookwas op het fornuis en de wringer waar alles doorheen moest. En als je dan op maandag om 4 uur thuis kwam de wapperende was aan de waslijn (die bij ons overigens aan een houtenrek uit het raam hing, want wij woonden op tweehoog). Goed gevonden tegenstelling.

  2. En wat ben ik blij met nieuw !!
    Moet er niet aan denken om zoveel tijd kwijt te zijn met wassen

    O.T Piet gaat WEER de goede kant op…onvoorstelbaar maar waar.

  3. Heel origineel gevonden. Ik weet zeker dat mijn moeder ook heel blij was met haar eerste wasmachine! 🙂
    Wasteil, wasbord en wringer kan ik me nog goed herinneren. En dan zo’n grote houten pollepel erbij.

  4. Ik ben dan iets jonger maar herinner me ook vaag die geuren nog…. achteraf bekeken had t wel iets maar t was wel knoeterhard werken natuurlijk

    Leuk dat je weer mee deed met de uitdaging, dank je wel hoor, liefs en fijn weekend!

  5. ja dat is zeker een contrast oud en nieuw maar als ik even kritisch mag zijn, dacht dat het verschil verpakt moest zitten in één foto???

  6. Wij hebben jaren rondgevaren met een wringer onder in het ruim en zo’n campingwasmachine.En met een wapperende was in de mast,maar ben wel blij dat bijna iedere haven nu een wasmachine en droger heeft,ben vaak vaste klant.

  7. I love these photos and your interpretation of the “old-new” challenge! Doing laundry with a washboard especially looks (and sounds) like a lot of work, and probably hard on the clothes. I still love to hang my clothes out to dry, except in winter! 🙂

Ik lees graag iets van jou! Bedankt! Groet van Corry

