Rijnreis 2

Ik vervolg maar even mijn verslag van ons reisje op de Rijn, (rijn, rijn, enz….)

Avond in Koblenz kl 
vandaar deze  foto van de eerste avond aan boord in Koblenz. Wat een sfeertje, he?

Gebouw Koblenz kl 
Een mooi gebouw aan de kade in Koblenz. Vanuit onze "hut" konden we dit goed bekijken.

Kerk Koblenz kl 
Achter het gebouw op de vorige foto is een plein, waar deze kerk te zien is. (Johan had nog even een ommetje gemaakt….)

En dan loop je even rond aan boord en zie je opeens dit:

Rollators aan boord.2 kl 
Er waren zo'n 35 van die vervoermiddelen meegekomen, plus nog een aantal rolstoelen.

Eerst maar eens wat over de deelnemers en organisatoren van de reis vertellen (gaat niet persoonlijk worden, hoor!).

Wacht, ik kan beter gewoon beginnen bij de aankondiging (brochure)  van deze reis door de organisatoren:

Wij, Gerrit en Riet (=broer en schoonzus) organiseren zelf, en vanuit de plaatselijke ZONNEBLOEM afdeling, reizen met extra aandacht voor de gasten. Dit zijn reizen met een rustiger tempo en een eenvoudig programma. Uiteraard wordt er rekening gehouden met de gasten die alles niet meer mee kunnen maken. Onze doelgroep zijn de gasten van de ZONNEBLOEM, die “gelukkig nog te goed” zijn en daardoor niet in aanmerking komen voor een reguliere ZONNEBLOEM BOOT- OF LAND VACANTIE.

Dat betekent dat bijvoorbeeld de hotels en of schepen, waar we mee reizen, niet volledig aangepast zijn voor mindervaliden. Zo kan het voorkomen dat er drempels zijn, of dat u, om bijvoorbeeld bij het restaurant, kamer of de receptie te komen enkele traptreden moet nemen.

Het is uiteraard niet erg dat u deze treden langzaam opgaat, of dat u een beetje hulp nodig heeft, maar u moet het wel kunnen. Ook in de kamers kan een drempeltje zitten en zoiets als een toiletverhoger is meestal niet voorhanden. Ook zijn de badkamers niet altijd aangepast. Daarnaast zijn er vooral in het buitenland niet altijd verzonken trottoirs om met een rollator of rolstoel op te rijden en de straten zijn vaak niet helemaal vlak (kinderkopjes). Ook om een winkeltje binnen te gaan zijn er soms twee treden te nemen voordat u binnen bent.

Op de boot kunnen (en mogen) rollators enzo niet gebruikt worden, maar als je aan land wilt, is het erg fijn dat ze wel meegekomen zijn met de bus. En dan krijg je een hele file van vervoermiddelen aan dek.
In elke plaats waar men een paar uur had om de stad of het dorp te bekijken, bracht de bemanning al dat rollend vervoer via de loopplank naar de kade. Geloof me: zoiets hadden ze nog nooit meegemaakt.

Behalve broer en schoonzus waren er nog een paar Zonnebloem-vrijwilligers mee om in evt noodgevallen hulp te kunnen bieden. Goed gedaan, dames en heer!

Mensen die in een rolstoel vervoerd worden werden dan ook geacht zelf een begeleid(st)er mee te nemen.

Dit uitgelegd hebbende ga ik nog even een paar fotootjes plaatsen:

Drosselgasse kl 
De beroemde Drosselgasse in Rxfcdesheim. Dit oude plaatsje ligt nogal hoog op een berg en om in het centrum te komen kost dat enig klimwerk. Maar wij gingen zo:

Treintje kl 
Het treintje bracht ons met rollators en al naar boven, waar we het  Siegfried Muziek Museum bezochten. Op YouTube vond ik een filmpje: klik hier
Terug naar de boot moest wel lopend gedaan worden (of je kon natuurlijk een taxi huren), maar lopend (met rollator ging goed), temeer daar je bergafwaarts ging. Af en toe stoppen, een terrasje pikken en we hadden een heerlijke middag.

Carillon muziekmuseum kl 
Buiten aan de muur van het museum een porseleinen carillon.
Enkele jaren terug zagen we ook zoiets in Finland:

Klokkenmuseum carillon 
Te vinden in een restauran in the middle of nowere: Vaskikello, maar dit heeft natuurlijk niks met de Rijn te maken. Vind het alleen bijzonder: porseleinen carillons, en daar zien wij er dan twee van. Vraag me af of er in Nederland ook eentje te zien is….
In Utrecht is trouwens wel een heel mooi muziekmuseum: Van speelklok tot Pierement. 

Hier moet je het even mee doen. Moet nog  van alles regelen voor morgen. Dan wordt er in het ziekenhuis in Assen weer een poging ondernomen om mijn hart in het goede ritme te krijgen. Ik vind het vooral heel spannend of de behandeling wel doorgaat. Een paar weken geleden werd ik immers onverrichter zake weer naar huis gestuurd. Afijn, we hopen er maar het beste van.

4 thoughts on “Rijnreis 2

  1. Een pracht van een verslag. Goed dat mensen met een rollator met zo’n reis meekunnen. Dan zien ze tenminste ook wat van de wereld waar toch al zo vaak dingen snel, snel gaan.

    Corry, ik hoop dat je ziekenhuisbezoek positief is geweest en dat je hart zich nu naar het normale ritme heeft begeven. Ik ben benieuwd.

  2. Hoi Corry
    Wat mooi om het verslag te lezen zelf ben ik al 7 keer meegeweest als vrijwilligster.
    Ik ben steeds weer onder de indruk van de inzet van alle mensen om het de gasten zo prettig mogelijk te maken tijdens die week.
    Het is heel fijn om na die week als vrijwilliger moe maar voldaan van boord te gaan.
    Toch kan ik mij niet herrineren dat je als gast in een rolstoel een begeleider mee moet nemen.
    Er is volgens mij nog nooi iemand aan boord gebleven tijdens het passagieren omdat er altijd voldoende begeleiding is.
    Ik wens je nog heel veel succes met al het werk van jou voor de Zonnebloem
    Groeten
    Marga

  3. Hallo Corry.
    Bedankt voor het antwoord op mijn reactie.
    Fijn om te lezen dat het hier om een andere reis gaat.
    Ik wens jullie in elk geval een hele leuke reis toe naar Dresden later dit jaar.
    Dresden een stad die ook nog steeds op mijn verlanglijste staat.
    groeten.
    Marga

  4. Allebei je verslagen gelezen en foto’s gekeken!
    ( ben zelf weggeweest he …en veel andere dingen op t ogenblik )
    Wat een heerlijke reis hebben jullie gehad en wat fijn dat het zo luxe was !
    Heb je t hele programma mee kunnen doen ?
    Heerlijk dan om zo eens verwend te worden !
    Volgens mij is t voor jou nog nagenieten met de foto’s !
    Vast een fijn weekend
    groetjes Sophia

Ik lees graag iets van jou! Bedankt! Groet van Corry

