Kerstgedachten

Vorig jaar las ik in het kerstnummer van de Elisabethbode een gedicht van Andre F. Troost, dat mij toen erg aansprak. Hieronder volgt het:

Langs de Maas bij Oss.

Toen Jezus in Brabant geboren was,

niet ver van de vesting Den Bosch,

wist niemand dat Christus geboren was

dan een boer in de buurt van Oss.

 

Hij was in de nacht naar de schuur gegaan,

daar knielde hij neer in het hooi xe2x80″

het kind dat daar lag, keek hem lachend aan,

het lachte en lachte zo mooi xe2x80xa6.

 

Zo blij had de boer nooit iemand gezien,

hij deed er zijn ogen bij dicht,

maar ondanks het donker bleef hij nog zien xe2x80″

want dat kindje lachte zo licht.

 

Hij stuurde met spoed een vrolijk bericht:

hoort, mensen van xe2x80x99s-Hertogenbosch,

geloof me xe2x80″ hier komt de hemel in zicht,

bij mij in de stal, buiten Oss.

 

Wie kwamen er kijken? Ik zeg u: niet xc3xa9xc3xa9nxe2x80xa6.

Geen mens, gravin noch burgerman xe2x80″

zelfs van de prelaten kwam er niet xc3xa9xc3xa9n.

Waar zaten ze dan? In de Sint Jan!

 

Toen Jezus in Brabant geboren was,

geloofde geen mens in Den Bosch

dat Licht in het donker geboren was

bij een boer langs de Maas bij Oss.

 

Dus ga nu met haast richting Ravenstein!

Bij Grave beneden de sluis

moet er een schuur bij een haventje zijn,

en daar voelt de hemel zich thuis.

 

Want zelden of nooit toont God zijn gezicht

aan kerst-keurig xe2x80x99s-Hertogenbosch xe2x80″

Veel liever bestraalt het lachende licht

een ezel, een boer en een os.

Engelen met kribbe 

Als je dit leest, ga je je afvragen wat jij zou doen, als er ineens een boer bij je zou komen vertellen, dat Jezus bij hem in de stal geboren is. Zou het anders zijn als 2000 jaar geleden toen niet een boer, maar engelen kwamen vertellen (zingen) over de geboorte? Ik heb mij dikwijls verbaasd over de herders, die het bericht kregen. Ze lieten maar mooi hun schapen achter in het veld, en gingen gauw, gauw kijken wat er van het gehoorde waar was.  Ondertussen kon die hele kudde wel opgevreten worden door wilde dieren, ofzo. En txc3xb3ch gingen ze.

En wij? Wat gaan wij doen? Of dichterbij: wat gaan de mensen in Smilde doen?
Ik weet het niet, maar ik heb bovengenoemd gedicht aangepast. Lees maar:

Langs de Drentse Hoofdvaart

 Toen Jezus in Drenthe geboren was.

Niet ver van de Koepelkerk in Smilde,

Wist niemand dat Christus geboren was,

Behalve een boer uit de buurt van Smilde.

 

Hij was in de nacht naar de schuur gegaan,

daar knielde hij neer in het hooi xe2x80″

het kind dat daar lag, keek hem lachend aan,

het lachte en lachte zo mooi xe2x80xa6.

 

Zo blij had de boer nooit iemand gezien,

hij deed  zijn ogen erbij dicht,

maar ondanks het donker bleef hij nxc3xb3g zien xe2x80″

want dat kindje lachte zo licht.

 

Hij stuurde met spoed een vrolijk bericht:

Hoort, mensen van de Koepelkerk,

Geloof me xe2x80″ hier komt de hemel in zicht,

Bij mij in de stal, even buiten Smilde.

 

Wie er kwamen kijken? Ik zeg u: geen xc3xa9xc3xa9nxe2x80xa6..

Geen 55-plusser, geen jeugd, geen vrouw of man,

Zelfs van de kerkenraad kwam er niet xc3xa9xc3xa9n.

Waar ze dan zaten? In de Koepelkerk, man!!

 

Toen Jezus in Drenthe geboren was,

Geloofde geen mens in de kerk,

Dat Licht in het donker geboren was

Bij een boer langs de Drentse Hoofdvaart.

 

Dus ga nu met spoed richting Meppel,

Bij het sluisje in de vaart,

Moet ergens een schuur bij een haventje zijn,

En dxc3¡xc3¡r voelt de hemel zich thuis.

 

Want zelden of nooit toont God zijn gezicht

Aan kerst-keurige mensen in Drenthe,

Veel liever bestraalt het lachende licht

Een ezel. Een boer en een osxe2x80xa6xe2x80xa6

 

(Vrij naar xe2x80x9cLangs de Maas bij Oss,

  van Andre F. Troost)

 

 

En toen werd 19 jaar geleden onze oudste kleindochter op 25 december geboren. Heel bijzonder.
Morgen dus ook nxc3xb3g een verjaardag!

 

 

Ik lees graag iets van jou! Bedankt! Groet van Corry

