En alweer is het vrijdag!

Afgelopen zondag was het  de z.g. "Voleindingszondag", de laatste zondag van het kerkelijk jaar. In die kerkdienst worden de mensen van onze gemeente herdacht, die in dat kerkelijke jaar overleden zijn (vanaf Advent 2009). Hun namen worden xc3xa9xc3xa9n voor xc3xa9xc3xa9n genoemd en er wordt een kaars voor elk van hen aangestoken. Op zo'n moment voel je je klein, maar ook heel erg samen.
Er is 1 kaars "over".  Die wordt aangestoken door een gemeentelid, die een familielid verloren heeft, die niet (meer)  tot onze kerkelijke gemeente behoort, ter gedachtenis aan allen buiten onze plaatselijke gemeente.

 Kaarsjes etc kl 2

Een overzicht van de tafel met de brandende kaarsjes. Nabestaanden kunnen na afloop van de dienst "hun" kaars ophalen, dit keer met een bloemstukje. Van enkele mensen hoorde ik dat ze dat bloemetje naar het kerkhof gingen brengen. Mooie gedachte!

De jeugd van de kerk had voor elke overledene een steentje beschilderd en de naam erop gezet. Dat zag er als volgt uit:

Steentjes van de jeugd 2 kl II 

Ook de steentjes konden na de dienst meegenomen worden. Er zijn er dan ook al een paar afgehaald, vandaar de lege plekken.

Er werd een gedicht gezegd door een jonge vrouw waar de zus van overleden was:

Als ik ga moet je niet huilen

want echt weg ben ik eigenlijk niet.

Mijn lichaam is nu duizend dingen,

heb daarom niet zoveel verdriet.

 

Ik ben de wind, ik ben de regen,

ik ben de zon, het jonge gras,

ik ben de sneeuw en duizend dingen,

ik ben degene die ik was. 

 

En als je wakker wordt, bekijk dan

de bomen en de blauwe lucht.

Kijk naar de vlinders en de bloemen,

kijk naar de vogels in de lucht.

 

Want al die duizend dingen ben ik

sinds ik mijn lichaam achterliet.

Die duizend dingen zijn mijn leven.

Dus zie je, xc3xa9cht weg ben ik niet.

 

Een ontroerend gedicht.

Hier laat ik het  even bij. Hoop binnenkort terug te komen.

Allemaal een zeer goed weekend gewenst.

 

9 thoughts on “En alweer is het vrijdag!

  1. Kom weer eens even langs zodat je weet dat ik er nog ben.
    Hier was het zondag ook gedenken.
    En wij hebben altijd een steen…het hele jaar door als er iemand overleden is dan is er ook een steen die in een gedenkhoekje geplaatst wordt.En zondag kon de fam. die meenemen en er werd natuurlijk ook een kaarsje gebrand voor ieder overleden gemeentelid.
    Verder ben ik weer druk met de attenties voor de kerst.Alle 80 plussers krijgen er een.
    Dit maal een mandje met lekkers.
    Ik heb er 110 gemaakt en na sinterklaas komen ze die ophalen om weggebracht te worden.
    Dan regel ik nog een adventsmiddag voor 11 dec. voor senioren en passen we gereregeld op omze kleunzoon van 15 mnd.
    Hij wordt nu zooooo schattig.
    Genoeg te doen dus en geen tijd om nog te loggen.
    Dat heeft nog een andere reden maar tja….dat zeg ik hier maar niet.
    Er lezen tenslotten meer mensen mee.!
    Ik wens je verder alle goeds en kom nog wel eens langs.
    Groeten van Ria.

  2. Mooi gedicht ….
    Ja ook bij ons worden de overledenen herdacht op die zondag
    Alleen niet met zoveel kaarsen en gedenkstenen …
    Ik vind het wel mooi …je bent er xc3xa9cht bij betrokken dan
    Mooi logje Corry !
    Nog een fijne week
    groeten Sophia

  3. Corry, ik lees voor het eerst bij je en gelijk bij het lezen ben ik ontroerd.
    Dit gebruik herken ik….
    Het is nog maar enkele jaren geleden dat ik op deze manier dierbare personen uit mijn leven heb herdacht.
    Ook een heel mooi gedicht.
    Zo heeft mijn dochter ook een prachtig gedicht gemaakt toen haar oma mijn moeder overleed, wat ook tijdens de begrafenis herdenkingsdienst is voorgelezen.

    liefs, Hanny

  4. Als (ex)kerkganger en kerkenraadslid ken ik dit gebruik ook natuurlijk, 1 van de meest speciale diensten vond en vind ik het altijd.
    En aan de foto’s te zien is er bij jullie een aantal mensen die zich inzet om het zo ingetogen en liefdevol te maken als dat ik heb gewend was.
    Mooi hoor! Ontroerend!!

Ik lees graag iets van jou! Bedankt! Groet van Corry

