Zomaar wat

Na een log-stilte van bijna 2 weken, ben ik er even weer. Er gebeuren geen bijzondere dingen, hoewel wxc3¡t er gebeurt voor mij best wel bijzonder kan zijn. Maar ik vind ze niet de moeite om  te melden.

Vandaag laat ik jullie meegenieten van een mailtje dat ik toegstuurd kreeg. Een definitie van een schort. Mooi beschreven, als je dit leest zie je je opoe zomaar voor je!

De historie van de schort

Ik vraag me af of onze (klein)kinderen nog weten wat een schort is.

 Het voornaamste gebruik  van Opoe's schort was, om haar jurk te beschermen,omdat ze  maar een paar japonnen had. Soms zelfs maar twee: xc3xa9xc3xa9n voor door de week en xc3xa9xc3xa9n voor de zondag
Maar ook omdat het gemakkelijker was om een schort te wassen dan een jurk. 
Ze gebruikte de schort  als pannenlappen, om de pannen van de kachel of uit de oven te halen.
Hij diende ook om de tranen en de vuile neus van de kinderen af te vegen.
En als ze de eieren uit het kippenhok ging halen, was de schort ook heel handig, om die eieren te dragen.
Als er visite kwam konden haar verlegen kinderen onder haar schort schuilen.
En als het koud was kon ze haar armen er in draaien en op warmen.
De schort was ook heel geschikt om menige zweetdruppeltjes af te vegen, als ze gebukt stond over de kachel, met koken.
Ook het hout voor de kachel werd  in de schort binnen gebracht.
Uit de tuin droeg ze van allerhande soorten groente naar binnen,
En als de erwten of tuinbonen gedopt waren gingen de schillen in de schort.
In de herfst werd de schort gebruikt om de appels op te rapen, die onder de bomen lagen.
Als Opoe onverwacht visite aan zag komen, stond je er van te kijken, hoeveel meubeltjes dat ouwe schortje nog kon stoffen, in een paar seconden.
Als het eten klaar was, ging opoe naar buiten en zwaaide met haar schort, dan wist iedereen dat het tijd was om binnen te komen.
Het zal nog lang duren,voordat iemand iets uitgevindt, dat voor zoveel doelen gebruikt kan worden, als het schortje!
                                          ———  
In deze tijd, zouden wij er toch gek van worden, te weten hoeveel bacterixc3xabn er in dat schortje  zaten .

————————–

 Toch heb ik er nooit wat aan overgehoudenxe2x80xa6xe2x80xa6xe2x80xa6xe2x80xa6.of toch ?
  Jawel: LIEFDE!!!!!!

———————-

Als bonus plaats ik hier een foto van mijzelf en de oudste 2 kleinkinderen met een schort, die door een buurvrouw voor mij gemaakt is. Ik spaar namelijk olifantjes, en zij vond mooie stof op de markt. Zij aan het werk voor mij, had nog wat stof over, waar ze een minischortje voor onze kleindochter van maakte. Een paar pannenlappen had ze ook nog stof voor en ziehier het resultaat:

Schortfoto's 

Mooi toch? Ik heb lang plezier gehad van de schort. De foto's zijn van 1996. Let ook even op de bril!!!! Maar in die tijd was het montuur best modern!
Dan is mijn nieuwe bril toch wel een beetje meer up-to-date, kijk maar:

Johan en ik pasfoto 

Dan vond ik in een oud familiealbum nog een foto van mijn moeder met een schort voor:

Albertje met schort 

Ik denk, dat ze hier zo'n jaar of 16 is. Dan is deze foto al in 1936 gemaakt. Wel een speciaal model schort, vind je ook niet?

 


6 thoughts on “Zomaar wat

  1. leuk verhaaltje van dat schort he.
    Ik kan mijn moeder ook nog uittekenen
    in zo’n ding.
    Zelf bezit ik ook nog wel een schort maar draag hem nooit, sterker, zou moeten zoeken
    waar hij is. Groeten uit een zomerse achterhoek.

  2. Leuk !….dit schorten verhaal …Ook ik weet dit asllemaal …zo deed mijn moeder het ook !
    Zelf heb ik zelden een schort voor …:-)
    leuke foto van jou met de oudste 2 kleinkinderen …Mooi Olifanten schort .
    Inderdaad….wat een bril he …Hoe groter hoe mooier in die tijd

    Maar die van Johan en jou is helemaal leuk ! en een heel wat modernere bril !
    Een fijne week
    groetjes Sophia

  3. Soms als ik met koken weer eens geknoeid heb denk ik: had ik maar eens schort.. maar als ik hem dan in de winkel zie liggen loop ik er toch weer langs.. Leuk blogje. Ja die brillen,.. ik heb ook van die grote joekels gehad. Natje xxx

  4. Die bril maakt je jonger. Maar natuurlijk is het wel zo (net als in de reclame) dat je op die nieuwe bril foto wel lacht en op die andere zorgelijker kijkt. Whahahahaha… dat is nog eens marketing voor een nieuw product.

    Maar de schortjes zijn grappig, de middelste foto erg mooi en die laatste, oh nostalgia, geweldig. Ik wil meteen in mijn oudste album gaan bladeren.

  5. Hallo Corry

    Dit verhaaltje van het schort hoorde ik van de week bij de bingo van de hogo hop waar ik vrijwilligerster ben en ik was er op zoek naar en ik heb het van jouw gekopieerd ik hoop dat je het niet erg vind.

    Hoe gaat het met jouw alles goed hoop ik hier gaat het iets beter mijn man moet volgende maand geopereerd zijn galblaas gaat er uit anders krijgt hij weer een aanval.
    Fijne week verder
    Groetjes Corry

Ik lees graag iets van jou! Bedankt! Groet van Corry

