Oostenrijk: processie en meer.

In Ladis was maandags in onze vakantieweek een processie. Klein dorpje, en ik heb de indruk dat alle bewoners meeliepen, gadegeslagen door toeristen enzo. Toch mooi om dat eens te zien. Vrouwen mooie klederdracht aan, mannen (soms) ook. De schutterij, het muziekkorps, kortom genoeg om te zien.

Processie

Het begin van de stoet. Het beeld werd achterwaarts meegevoerd. Zou dat een stimulans voor de volgelingen zijn??

Processie beeld op rug

Ook dit beeld keek achteruit. Op deze manier kan natuurlijk wel mooi naar het kasteel gekeken worden…..

Processie beeld op rug uitsnede

En zo ziet ze er van voren uit. Ik weet eigenlijk niet welke heilige dit is. Mogelijk een beschermvrouwe van kinderen???

Processie vrouw

Maar kijk, een beeld dat "gewoon" vooruit kon kijken. Vreemd: alle beelden werden door mannen gedragen, maar deze door vrouwen. Tja, verschil moet er zijn, he?

Processie muziekkorps

En dan ook nog een prent van het muziekkorps. Heel mooi die gespen op de schoenen.

De schutterij kon ik niet goed op 't portret krijgen. Tijdens de rondgang stond de hele stoet een paar keer stil, en dan werd er een geweerssalvo afgevuurd. Je bent er niet op verdacht, en je schrikt dan ook geweldig de eerste keer. Het geluid "rolt" ook lang door zo tussen de bergen.

En dan, aan het eind van de ronde, worden de beelden weer terug gebracht in de kerk:

Kerkladisr3

Einde van de processie. Ik hoop, dat jullie even hebben kunnen mee-genieten.

Pomp in Ladis

pomp in Ladis. 

Later meer…… Ik zeg maar niet meer "morgen", want daar kwam na het vorige logje niks van terecht…… 
 
 
 
 
 
 
 
 

6 thoughts on “Oostenrijk: processie en meer.

  1. Heel mooi zo’n reportage van het Oostenrijkse leven, zo zie je nog es wat.
    Wij vonden het ook erg mooi in dit bergenland. Kabelbaan hier kroegje daar, beetje cultuur snuiven en [natuurlijk] veel wijn drinken en nu maar weer afkicken, wel met mate, moet wel leuk blijven toch!!!
    Lieve groet uit het Gelderse

  2. Een Processie is een optocht waarbij priesters en gelovigen in of buiten de kerk blijk geven van hun geloof en/ of verering voor xc3xa9xc3xa9n of meerdere heiligen waarbij allerlei kerkelijke attributen worden meegevoerd.
    Ik denk dat wij Nederlanders, maar zeer zeker ik persoonlijk, daar te nuchter voor zijn.
    Maar ik kan je geen antwoord geven op de vraag waarom sommige beelden vooruit en andere achteruit kijken.
    Het is leuk om te zien en het zijn mooie foto’s maar ik blijf toch maar bij mijn eigen geloof dat tevens voorkomt dat ik met zware beelden door de straten loop te sjouwen.

  3. Een pracht van een verslag Corry. Iets dergelijks maar zo te zien iets volkser, zag ik zondag in Hasselt (Belgixc3xab) waar de zevenjaarlijkse Virga Jesse ommegangen worden gehouden. Vier ommegangen met per ommegang zo’n tweeduizend vrijwilligers in de stoet. Erg leuk te zien, ook voor een niet katholiek. De omstreden kardinaal Danneels was er bij, evenals de gouverneur en de burgemeester van Hasselt. A.s. zondag is de laatste ommegang. Wij zitten dan op de grote tribune. Eens kijken of daar een logje in zit.

  4. “Ook dit beeld keek achteruit.’
    ik begrijp dat wel Corry.
    Die heiligen houden hun volgelingen nauwlettend in het oog…..
    Ik zie trouwens liever de achterkant hoor…brrrr.wat een eng gezicht heeft dat beeld.
    Blij dat het maar een beeld is.

Ik lees graag iets van jou! Bedankt! Groet van Corry

