Dictee, Sneeuw en wat nog meer voorbij komt

Alweer een week geleden dat ik hier wat notities neerzette. Elke keer als ik mijn weblog open raak ik helemaal in de vakantiesfeer. Tijd om daar verandering in te brengen.

Gisteravond heb ik me aan het grootdictee der Nederlandse taal gewaagd. Ik vond het heel inspannend. Schijnbaar kan ik er nog niet goed tegen om lange tijd achter elkaar ingespannen bezig te zijn. Maar ook dat zal vast wel veranderen. Wat dat dictee betreft: ik vond het af en toe zeer humoristisch. Vond het ook eigenlijk helemaal niet zo moeilijk, maar achteraf viel me dat nog wel vies tegen. Allerlei instinkers, veel samengestelde woorden die al dan niet  met een verbindingsstreepje geschreven moesten worden, woorden met een hoofdletter of niet? Ik beken: ik had 27 fouten, ongeveer het gemiddelde van de Nederlandse krantenlezers die in Den Haag meededen. In dat licht bezien valt het eigenlijk nog wel mee……………….

sneeuw 17-12-09

Dit zag ik toen ik vanmorgen de gordijnen open deed: Sneeuw…. en niet zo’n beetje ook. Zouden de kaboutertjes zijn geweest? Dat lijkt er wel op, want eentje is er achter gebleven. Kijk maar goed. Die staat lekker droog!
Prachtige wereld, maar op de radio hoor ik allerlei berichten over verkeersoverlast, kilometerslange files, glijpartijen, autobussen die niet rijden, markten die niet doorgaan omdat de marktlui de verkoopplaats niet bereiken kunnen, enz. Het rare is eigenlijk ook wel, dat Drenthe in het oostelijk deel (Emmen e.o.) niet veel sneeuw gescoord heeft, maar het westelijk deel wel. Het sneeuwt hier de hele dag ook maar zo’n beetje door.
Johan heeft de oprit al een paar keer sneeuwvrij gemaakt, maar ’t gaat maar door met sneeuwen. Wel mooi, hoor!

17-12-09 auto + voetstappen

"Maagdelijk blanke sneeuw"….. Alleen mijn voetstappen zichtbaar. Uiteindelijk wil je toch wel even de krant uit de bus halen…….  Dat er op het moment dat je afdrukt net een auto langs komt rijden maakt het alleen maar een beetje leuker

Al heel veel jaar hebben we geen kerstboom in huis gehad. Reden: kleindochter 1e Kerstdag jarig, Johan Nieuwjaarsdag jarig. Dus zijn we de 25e december altijd bij de jarige op bezoek, terwijl we op 1 januari zelf het huis redelijk tot heel vol hebben. Dit is afhankelijk van het weer, de plannen van de visite etc. Maar vanwege dat bezoek ging de kerstboom altijd al voor oudejaarsdag weer uit de kamer. En om nu voor zo’n korte tijd de hele reutemeteut uit de opslagruimte te halen………………Neu, daar hadden we niet echt veel zin in.

Maar zie: Johan wou toch nog een boom kappen, en de top daarvan staat nu als kerstboom mooi te wezen in onze huiskamer. Toch wel weer erg gezellig!

Photobucket

Tot zover voor deze keer. Geniet van de sneeuw, de voorbereidingen voo het Kerstfeest en van alles wat er op je weg komt!

10 thoughts on “Dictee, Sneeuw en wat nog meer voorbij komt

  1. Ik ben nog niet echt bezig met de voorbereidingen voor Kerst .
    Vandaag een heerlijk stuk gelopen door een licht besneeuwd duingebied
    Mooi
    Mistig
    Genoten hebben we
    Wij gaan het na een zeer heftig jaar heerlijk rustig houden met Kerst.

  2. Ja ik doe het dictee ook altijd maar gisteren ging het niet ….en t is inderdaad een hele inspanning hoor…vind ik zelfs !
    Mooi he die witte wereld …Geniet je vast ook van !
    Leuk dat je toch een kerstboom hebt …..FOTO !!!! 🙂
    Jij bedankt voor je kerstkaart …alleen is t nummer geen 44 maar 41 🙂
    Jouw nummer had ik nu goed he …
    Vast een fijn weekend voor jullie
    Groeten Sophia

  3. Ja k ga de kerstboom wel opzetten, maar erg veel zin heb ik er niet in. Maar aangezien m n a.s. schoondochter een paar dagen komt met Kerst voel ik me zo ongeveer verplicht het toch maar een beetje gezellig te maken dus…vandaar. Tweede Kerstdag gaan we met z n allen naar Rekken en dat is altijd een feestje dus,, G.T.S.T. zeggen we dan maar weer. En sneeuw…. nee hier niet nouw ja,misschien n halve centimeter en dan heb ik nog royaal gerekend.

  4. Met het dictee heb ik niet meegedaan. Maar ik had die 27 fouten ook wel gehaald vrees ik. En sneeuw… nou Corry, bij ons geen vlokje hoor. Zo jammer, want die heerlijke sneeuwtaferelen wil je toch graag meemaken. Maar ja, de winter moet in feite nog beginnen.

  5. Hier ligt aardig wat sneeuw en het is ook glad de hond is al uitgegleden moet hij maar niet zo gek doen.

    Hier staat de kerstboom ook maar eigenlijk kan ik het best voorstellen als je dat niet doet.

    Fijne zondag
    Liefs Corry

  6. Nee, we hadden geen sneeuw, maar nu wel dus, en het sneeuwt nog steeds. Tis een mooi gezicht nodigt uit voor een wandeling maar ik blijf toch maar binnen.Ben van huis uit een lui mens. Fijne Zondag gewenst.

  7. Foei Cor!!!
    Sneeuw komt niet van de kabouters, maar van Vrouw Holle!!!
    Kabouters willen wel nogal eens (of noet dit aan elkaar) stiekum helpen met opruimen, geloof ik. Dat is mij echter nog nooit overkomen.

    Fijne feestdagen toegewenst’
    Gertjan

Ik lees graag iets van jou! Bedankt! Groet van Corry

