De eerste hobbel genomen!

Inderdaad, het eerste onderzoek is achter de rug. Gistermorgen moest ik mij om 8 uur !!!! melden op de afdeling opname in het ziekenhuis in Assen. Enorm vroeg, dat ben ik helemaal niet meer gewend nu ik niet meer aan het arbeidsproces deelneem. Maar een goede wekker is heel wat waard, en we waren mooi op tijd!

De hartkatheterisatie zou gebeuren gaan.  Inchecken, allerlei onderzoeken (bloeddruk, ecg, etc), formulier invullen en instructies aanhoren. Daarna gebracht naar een verpleegkamer. Het onderzoek wordt namelijk gedaan via een dagopname. Als er niks ernstigs gebeurt mag je ’s avonds weer naar huis. Vanuit de verpleegkamer word je op je "eigen" bed naar de katheterisatiekamer gereden. Lekker lui. Vooraf krijg je trouwens een tabletje om je wat rustig te maken/houden. Best goed, want ik was knap zenuwachtig.

Het onderzoek zelf duurt ruim een uur, en daarna moet je 4 uur plat liggen (klein hoofdkussentje is toegestaan). Het onderzoek gebeurt vanuit de lies en na afloop krijg je een drukverband. Tijdens de 4 uur moet je het been met het drukverband stil laten liggen. (Geweldig lastig als je plassen moet…..). Na die 4 uur wordt het drukverband verwijderd en dan volgen nog eens 2 uur rugliggen. Dat is het meest vervelende aan de behandeling. Over 2 weken een afspraak met de cardioloog en dan hoor ik, wat er verder gebeuren gaat. We wachten maar af.

Intussen moet ik me de eerste paar dagen aardig rustig houden, niet tillen, niet fietsen, niet zwemmen, niet autorijden enz. Reden om hier maar eerst eens een logje te maken. Als je je toch rustig moet houden kun je er ook wel even bij gaan zitten. Of niet dan?

Zo zover weer wat bijgepraat. Tot de volgende keer!

13 thoughts on “De eerste hobbel genomen!

  1. Zoals je zegt Corry: de eerste hobbel zit ere op. Ze zullen nu goed inzicht hebben in je situatie. En nu? Nieuwe hartklep? Routine ingreep zoals ik laatst las. Ben benieuwd. Ik zou zeggen: houd je maar rustig. Het kan alleen maar beter worden. En je bent sterk! Dat scheelt.

  2. Lekker dat je zo vroeg aan de beurt was …al was dat inderdaad wel erg vroeg op voor jullie .
    Fijn dat je deze eerste behandeling achter de rug hebt ….en is het een beetje meegevallen ?
    Ach en rustig houden zo met zn tweetjes …gaat toch wel ?
    Sterkte ….en spannend voor over 2 weken
    Dus nu even afwachten
    Fijn dat je ons op de hoogte houd
    Groetjes Sophia

  3. Nou, dat is weer achter de rug. Het brengt toch weer een hoop stress met zich mee, maar gelukkig heb je je de dagen ervoor niet hoeven vervelen. 😉
    En nu nog 2 weken tot de uitslag (je vraag je af waarom dat zo lang moet duren)
    Laat je maar even een paar dagen verwennen…kopje koffie…koekje erbij….;)
    Tzt horen we wel hoe het verder gaat.
    Groetjes,
    Linda

  4. Je hebt je er dapper doorheen geslagen!
    Enne dat rustig houden.. ’t Is berekoud daar bij jullie (las ik) en dat maakt het misschien wat makkelijk om -rustig- binnen te blijven. Bloggen is een goede rustige actie! :o)

    Pas goed op je zelf!
    groetjes, Leontine

  5. Zo…dat heb je gehad.
    Voel je dat ook als een opluchting Corry?
    Of zie je de operatie in de verte dichterbij komen?
    Het is allemaal geen lolletje maar we vergeten wel eens dat we heel dankbaar moeten zijn dat er zoveel kan.
    Ik vind dat wel eens moeilijk, dat dankbaar zijn….maar ik zou het wel moeten zijn.

    Doe maar lekker lui Corry.
    En bedenk voor je het weet is alles achter de rug.

  6. Er zijn leukere dingen in het leven Corrie, maar helaas ontkomen we er niet aan. Deze hobbel heb je gelukkig al achter de rug, het duurt best wel lang voordat je de uitslag krijgt. Zo wordt je geduld wel op de proef gesteld; ik wens jou en Johan daarbij veel sterkte.

    Ik bid voor een goede uitslag in de hoop dat je snel en goed kunt worden geholpen.

    Groetjes, An

  7. Als je na de eerste hobbel te hebben genomen probeert in alle rust de volgende hobbels, misschien voor je gevoel wel bergen, te nemen dan zul je zien dat aan het eind, na het berijken van de finisch, het leven een stuk aangenamer is.
    Dit is mijn persoonlijke ervaring.
    De kennis op dit gebied is erg groot en onze doktoren en ziekenhuizen, uitzonderingen bestaan altijd, zijn goed.
    Probeer je nu gewoon te ontspannen en geniet van al het mooie wat nu buiten is te zien.
    Fijn weeeinde toegewenst!

  8. Goede middag Corry,

    Via Enno Smit heb ik een mail gekregen waarin hij meededeelde dat je Hartkatherisatie hebt gehad. Wat je schreef “de eerste hobbel genomen” herken ik helemaal, ook dit heb ik gehad. In Zwolle heb een bypass operatie moeten ondergaan, drie omleidingen heb ik gekregen. Dit gebeurde in november 2004, dus ruim drie jaar geleden. Onderzoek en kuren gebeurde in WZA en de operatie gebeurde in de Isala Klinieken te Zwolle. In WZA stond ik onder behandeling van de cardialoog dr. van Eede. Nu doe ik van alles weer, voel me gezond als een visje en op 15 oktober 2008, bij laatste controlebezoek, kreeg ik van dr. van Eede te horen dat alles zo goed was, dat de jaarlijkse controle niet meer nodig was.

    Wij, Tjits en ik, wensen jullie veel sterkte toe de komende tijd.

    Hartelijke groet en hou ons op de hoogte. Wij zullen regelmatig even op jullie web-log gaan kijken. Een prettig weekend verder.

    Hartelijke groet, ook namens Tjits.
    Hajo

    htuitman@home.nl

  9. Hoi Corry,
    weet je inmiddels al iets meer? Ik hoorde pas van mijn moeder dat je geopereerd moet worden. Ik wens je dan ook alvast heel veel sterkte en hoop dat je weer helemaal de oude wordt!!
    Groetjes Ludy.

Ik lees graag iets van jou! Bedankt! Groet van Corry

