Herinneringen

Ik schreef al over de cursus die ik volg, om te komen tot een soort biografie over mijzelf. Je komt al doende en al zoekende van alles tegen. Oude foto’s, oude verhalen en nog veel meer.

Voor de komende "les" is het de bedoeling dat je een lied of verhaal noemt, dat je heel erg "pakt". Zo’n lied hebben Johan en ik samen. Het is een gezang, dat we voor het eerst eind jaren zeventig hoorden in Zweden, waar we een cassettebandje kochten. De titel van het bandje was "Sxc3xa5ng under Segel", oftewel: zingen onder de zeilen. Opgenomen op een zeilschip "Elida" dat vooral zomers in Zweedse wateren vaart. De bemanning bestaat o.a. uit vrijwilligers, die al zingend en evangeliserend met het schip rondvaren.
Op het bandje staan o.a. xc3xa9xc3xa9n lied, dat ons geweldig aansprak. Let wel: we kenden toen nog geen zweeds, maar als je goed luistert kun je toch heel veel woorden thuisbrengen. De titel van bedoeld lied is "Oh, store Gud". In ’t nederlands "O grote God". Maar waarom ons dat lied zo aanspreekt komt door dat woord "store". Spreek uit: stoere. En kijk, dat woord zegt mij oneindig veel meer als "grote".
Het lied in het nederlands kenden wij toen ook nog niet. maar voor ons blijft de Zweedse versie bovenaan staan!

Onnodig te zeggen, dat dat bandje tijdens die vakantie vaak gedraaid is. Helaas is het bandje inmiddels zoek.
Maar dan komt er een volgende vakantie. We lopen ’s avonds langs de kade in Gotenburg en horen plotseling dit lied over het water schallen. Kippenvel…. Je begrijpt het vast al wel: het zeilschip kwam er aan en nadat er afgemeerd is, worden veel liederen gezongen. Op de kade ziet het dan inmiddels zwart van de mensen, die van harte meezingen. Een geweldige ervaring.

In 1996 weer een vakantie in Zweden. In een toeristisch krantje lees ik iets over een soort runen stenen, waarop liederen te zien zijn:  zie Wisans skepp.

Visans_skepp_1996_klein

Even de pagina uit mijn vakantiealbum gescand om aan jullie te laten zien. En heel wonderlijk: de steen met "ons lied" staat in het artikel afgebeeld. Dat gaan we dus even bezoeken. 

Nou, Johan en ik herkenden veel van de liederen. En we hebben daar heerlijk met elkaar staan zingen. ’t Was ook nog op een heel mooi plekje in Zweden.

Vakantie 2006 in Noorwegen. In Lillehammer ben ik in een boekhandel om nog wat souvenirtjes te zoeken en Johan zit buiten lekker in ’t zonnetje naar een zanggroepje te luisteren. Ik wordt helemaal niet goed, Johan wordt opgespoord, en het zanggroepje zingt "O store Gud"………………………

Waar ik maar mee wil zeggen, dat dat lied heel veel bij ons losmaakt, elke keer als we het horen.

Update:

Op http://www.youtube.com/watch?v=oWCAi3fRGZI  kun je het lied  horen zingen. En op http://www.youtube.com/watch?v=e3PngHp1ysM&feature=related zie en hoor je Elvis met de engelse versie: "How great Thou art."

10 thoughts on “Herinneringen

  1. Corry,
    Daar ben ik weer eens.
    Ik kan me voorstellen dat dat een heel fijne herinnering is. En store (stoer) dat is vanzelf ook in het Fries een veel beter woord dan groot of grut, dat zxc3xa9gt lang zo veel niet. Geniet ervan en de hartelijke groet van

  2. Ja als ik dat allemaal lees kan ik begrijpen dat je kippevel van dxc3¡t lied krijgt
    Mooi zo een herinnering….
    Jammer dat je het bandje kwijt bent he
    Veel plezier op je cursus
    Groeten Sophia

  3. Nu zit ik dus naar “jullie “lied te luisteren.
    Ja ik kan me indenken dat dit lied iets in een mens wakker maakt.
    De melodie komt me overigens heel bekend voor.
    Zou het vertaald zijn?????

    Prachtig Corry…….ook heel mooi gezongen overigens.

  4. Hoi Corry,

    Een bijzonder lied dus voor jullie.

    Hier gaat alles heel goed hoor, maar nog geen tijd en zin om te loggen,maar dat komt wel weer.
    Mijn dochter is nu 29 weken zwanger.en alles gaat prima.

    liefs

  5. Hoi Corry,
    Even je weblog bekeken. Wat een geweldig verhaal over dat lied, niet te geloven! Ook een prachtig lied trouwens. Dankzij jou foto’s van de feest-kerkdienst konden we het nog een beetje mee beleven, wij waren toen nog met vakantie en onze meiden hadden aan de dienst meegewerkt. We hebben echt wat gemist heb ik gehoord. Mooi gedaan!!

Ik lees graag iets van jou! Bedankt! Groet van Corry

