Van Levensverhaal tot Levensboek

Een paar jaar geleden kreeg ik van een schoonzus een boek, waarvan ze dacht, dat ik er wel wat mee kon. Welk boek? Nou een boek met de mooie naam ""Mam, vertel ‘s!"
Ondertitel: Omdat je bijzonder bent.

Photobucket

Zo ziet het er aan de buitenkant uit. Binnenin allemaal vragen, zogenaamd door een kind voor zijn/haar moeder. Dat ligt daar maar in de kast en ik pak het weer op, blader er in, ga er eens voor zitten, om het vervolgens weer in de kast te leggen. Jammer, ik kan er echt niks mee. Spreekt mij totaal niet aan. Maar ik wil wel een document over mijzelf achter laten. En dat kan! Ik volg nu een cursus: "Van levensverhaal tot Levensboek", waarin je handvatten aangereikt krijgt om zo’n soort document in elkaar te zetten. En wat is dit leuk!

Het past echt in mijn straatje. Je kunt gewoon je eigen verhaal vertellen, a.d.h.v. bijvoorbeeld een dierbaar voorwerp, of foto of anderszins. Of herinneringen die opgeroepen worden door bv een geur.

De eerste opdracht was te vertellen (op te schrijven) hoe je heet, waar ben je naar vernoemd, ben je blij met je naam?  Dingen waar ik nooit zo over nagedacht heb, maar waar ik toch best wel veel over kan vertellen.
Zo ben ik van zowel vaders- als moederskant het eerste kleinkind. Ik ben geboren op de verjaardag van mijn moeder’s moeder, maar vernoemd naar de andere opoe. Het oudste kind werd toen vernoemd naar vader’s kant. Dat hoorde gewoon zo. Maar mijn ouders gaven mij een andere roepnaam als mijn opoe had, en dat was ook weer niet goed. Tja, kinderen namen geven is en blijft een hachelijke bezigheid.

Photobucket

Foto heb ik al eens eerder geplaatst, maar hoort ook wel bij dit verhaal, vind ik. Eigenlijk heel bijzonder zo’n foto. Ik ben van 1941, dus midden in de oorlog togen mijn ouders met mij naar de fotograaf.
Daar werd onderstaande foto ook nog genomen:

Photobucket

Tja, wat zo’n cursus al niet voor logje op kan leveren…….

6 thoughts on “Van Levensverhaal tot Levensboek

  1. Hi…dat boek heb ik ook ….voor mn dochter maar ik ben er ook al een paar keer in begonnen…….zucht …..Ik denk dat ik t zelfde er over wil zeggen als jij
    Die cursus lijkt me idd leuk !
    Word dat bij jullie gegeven ?
    Leuke foto’s trouwens…Ik ben van 6 jaar later maar herken daar veel in …zelfde kleding …zowel van jou als van je ouders !
    Veel plezier op je cursus en je verteld er vast nog wel eens wat meer over
    Nog een fijne zondagavond en een fijne nieuwe week
    Groeten Sophia

  2. Dat boek ken ik niet. Maar de drang om mijn verhaal te schrijven wel. Maar ja, wanneer doe je dat? Niet te vroeg…en te laat kan niet.

    Lijkt me wel leuk, zo’n cursus. Want je hebt een gemeenschappelijk streven.

    Ik ben ook met mijn verhaal bezig. Maar het is goed dat er een pc is want je zal het net zien….denk je dat je klaar bent met een onderdeel, komt er later weer wat anders in mijn geheugen.

    Leuk om te doen hxc3xa8?

  3. Ja schitterend boek! Ondanks dat ik m voor mijn zoon nog niet helemaal af had..heb ik m dit jaar voor zijn 21e verjaardag gegeven. Ik moet m nog af maken…want er staan vragen in..waar ik tijd voor nodig heb om over na te denken. Leuk om te geven en leuk om te krijgen.

  4. Naar aanleiding van “An Irish Blessing” :
    Onlangs kreeg ik een groet uit Ireland

    Friend

    True Friendship comes
    when silence between
    two people is comfortable

Ik lees graag iets van jou! Bedankt! Groet van Corry

