Vakantie 7

Ja! Daar ben ik weer. Druk, druk…. Zoals zoveel mensen. Denk maar niet dat je ècht achter de geraniums kunt gaan zitten als je met pensioen bent. Je wilt niet weten hoeveel beroep er op je gedaan wordt. En "nee" zeggen is best moeilijk.

Maar allé, hier ben ik dan even weer. Vorig weekend heel fijn gekampeerd op de Vekabo camping De Kxf6ller in Hertme (bij Borne) Prachtige camping. Je wordt ontvangen met een kop koffie en een snee krentenwegge. Mmmmmm. Dat is nog eens wat anders als een gewoon sneetje krentenbrood.

Dan heb ik Nnanos beloofd een foto van het Sibelius monument in Helsinki te plaatsen. Nou, hier komt die dan:

Finland

We moesten best een poos wachten voor je een foto kon maken zonder mensen op of om het beeldwerk. Busladingen vol toeristen worden hier losgelaten, en na plm 20 minuten vertrekt zo’n bus ook weer. In de plm 45 minuten dat we e.e.a. eens aangezien hebben, zijn er zo’n 7 of 8 bussen geweest. Komische taferelen, vooral de Japanners kunnen er wat van. Ze zetten hoofdzakelijk hun medereisgenoten op de foto. Achtergrond is dan wel weer het kunstwerk natuurlijk. Als ik ze zo bezig zie, vraag ik mij altijd af of ze thuis nog wel weten waar ze allemaal geweest zijn…..

Finland

Detail. Je kunt hier mooi zien hoe de "orgelpijpen" gedecoreerd zijn.

En Sibelius was er zelf ook naast gezet. Kijk maar:

Finland

Hier kun je meer over deze componist lezen.

En nu ik dan toch eenmaal bezig ben met een stukje Helsinki te laten zien, ga ik nog even door. Gewoon zomaar een paar highlights:

finland, kerken

De Dom van Helsinki. Hoog torent die boven de stad uit. De foto heb ik geleend van http://de.wikipedia.org/wiki/Dom_Helsinki. Daar kun je meer over deze kerk lezen.
Zelf hadden we geen (goede) foto van deze kerk gemaakt dit jaar. Vandaar de leenpartij. Maar van het orgel heb ik wel een plaatje gemaakt:

finland, kerken

Toen wij de kerk bezichtigden werd het instrument net bespeeld. Puur toeval natuurlijk, maar we hebben er van genoten!
Deze Dom is een lutherse kerk, maar er is ook een prachtige oosters-orthodoxe kathedraal. We hebben die kerk helaas niet kunnen bezoeken omdat de openingstijd voorbij was toen wij er aankwamen. Maar een foto van de buitenkant lukte wel:

finland, kerken

Over dit gebouw kun je hier meer te weten komen.

En dan hebben we natuurlijk de Rotskerk bezocht:

finland, kerken

Bovenstaande afbeelding heb ik gescand van een ansichtkaart die we kochten. Duidelijk te zien is de koepel. Deze is helemaal van koper. Daglicht komt binnen door de ramen onder dat koperen geval. De kerk is helemaal uitgehouwen in een rots en ligt midden in een woonwijk. Ze hadden die rots ook kunnen opblazen, maar nee, er werd een kerk binnen die rots bedacht.

finland, kerken

Interieur van de kerk. Je kunt goed de "rotsmuren" zien + het glaswerk. Wij waren er op een zondagmorgen en er zou een kerkdienst zijn om 10 uur (het was toen half tien). Tijdens de dienst kan de kerk niet bezichtigd worden. Wij besloten de dienst bij te wonen en hebben tijdens de wachttijd de kerk goed kunnen bekijken. En fijn gepraat met één van de "gidsen". Mooi meegenomen: konden we meteen het orgel beluisteren….. Toen de dienst een half uurtje geduurd had, zijn we toch maar opgestapt, want ondanks de uitgereikte liturgie hadden we er echt niks aan. (Behalve de muziek dan, he). Fins is echt een heel moeilijke taal. Lijkt gewoon helemaal nergens op. Jammer, maar toch fijn daar even bij te zijn.

Wil je nog meer foto’s van Helsinki zien, kijk dan eens op deze site. Mooie foto’s in zwart-wit. Met omschrijving.

Wat mij betreft hebben jullie van mij genoeg te zien gekregen van Helsinki. Een stad die het waard is eens in b.v. een stedentrip op te nemen.

11 thoughts on “Vakantie 7

  1. Mn mond valt helemaal open van die kerken.Schitterend! En dan datorgelvan deLuthersekerk…die zou iknog wel willen horen. Antwoord op je vraag…Tony was mijn beste vriend en nog enige over gebleven vriend uit de 80er jaren. *knuffel*

  2. En nu volgen wij jullie weer naar “De Kxf6ller”. Aanstaand weekend is er feest in Ons Dorp.
    Aangezien de festiviteiten zich rondom ons huis afspelen, is een rustige slaapplaats voor een nachtzuster in eigen huis uitgesloten, Vandaar, dat we naar de camping uitwijken.
    Groetjes!

  3. Ik wou net zeggen: die dom ziet er bijzonder clean en mooi uit. Maar toen had ik die rotskerk nog niet gezien. En DAT vind ik nou echt iets bijzonders. Dat zie je niet vaak. Prachtig ding, alsof er een vliegende schotel is geland op een maanlandschap.

    Mooi logje.

  4. Dank je wel voor de Sibeliusfoto’s. We kennen dat, van al die mensen om zoiets en het wachten tot ze eens een keer uit beeld wilen gaan.
    Van Helsinki weten we hier niets. Nou ja, nu dan een piepklein beetje.

  5. Ha Corry !!
    Nee …achter de geraniums ?…haha…verre van dat he …Hier al net zo !
    Prachtige foto’s heb je weer….als ik tijd heb ga ik bij lezen van jullie vakantie …..
    Je hebt het goed naar je zin gehad en Johan ook ?
    Geen onverwachte moeilijkheden zoals vorig jaar ?
    Voor nu wens ik je een fijne nacht rust …morgen een fijne dinsdag …en ik kom terug…maar de eerste dagen nog niet …druk druk druk !!
    Groeten Sophia

  6. Helsinki is dus echt prachtig, wij zijn er nog nooit geweest, maar het staat wel op onze verlanglijst.
    En nog even over die japanners en foto’s: is het je ook opgevallen dat ze elkaar de camera’s geven en dan wisselen van persoon in de groep zodat je steeds bijna identieke foto’s krijgt, met alleen steeds één ander persoon??

  7. O, wat weer mooi, je zou er zo weer heen gaan hè als je zo met je vakantiefoto’s bezig bent. Heeft je zoon ook van die mooie foto’s gemaakt?
    Wij zijn weer grootouder geworden. Alles o.k. Een jongetje.
    Groetjes,
    Hiltsje.

  8. In Helsinki zijn wij maar een dag of twee geweest en wij hebben hoofdzakelijk het eiland Suomenlinna bezocht. Zoontje is wel met mijn neef en neefje de witte Dom-Kerk gaan bezoeken en het muntenmuseum, terwijl wij vrouwen even de winkelstraten doorslenterden en uitblaasden op een terrasje.

Ik lees graag iets van jou! Bedankt! Groet van Corry

