Weekendje uit

Afgelopen weekend zijn we met kinderen en kleinkinderen uit geweest. Nog vanwege ons 45-jarig huwelijksjubileum. Vandaar.
Zaterdagmiddag hadden we afgesproken bij museum de Werklust in Losser (Twente). Om 13.00 uur volgde een rondleiding over het complex. Het was errug warm, maar we genoten van alles wat we te zien en te horen kregen. Af en toe een lekker koel windje en dan was het wel uit te houden.

De rondleiding begon met een rit in een smalspoortreintje over het terrein en naar de leemgroeve.

werklust

Het spoor met de locomotief.

De leemgroeve. Deze is totaal 26 meter diep. Zo’n dikke laag is er na de ijstijd achter gebleven. Als het erg hard regent in de omgeving stijgt het waterpeil en moet er gepompt worden. Nog steeds, hoewel de fabriek niet meer produceert.

Na de treinrit werden we door een andere vrijwilliger begeleid door het fabriekscomplex. Boeiend werd er verteld over het hele arbeidsproces. De nodige machines etc werden ons getoond en ook de ringoven konden we helemaal bekijken.

werklust

In dit gebouw bevindt zich de z.g. ringoven. Als je op de website van het museum op fotogalerij klikt en aansluitend op ringoven zie je veel foto’s van in- en exterieur.

Ook onze zoon maakte nogal wat foto’s. Op deze site kun je ze bekijken.

We waren eigenlijk heel benieuwd hoe de kleinkinderen zo’n bezoek zouden ervaren. Nou, heel goed. Ze waren zeer geinterresserd en vroegen de gidse af en toe "het hemd van het lijf". Maar dat is voor een vertelster alleen maar leuk, lijkt mij.
Het bijzondere aan dit "museum" is, dat alles nog aanwezig is. Men zou zo weer kunnen produceren, maar…. vanwege da arbowet mag dat niet. Zelfs niet als demonstratie tijdens rondleidingen. Jammer…..

werklust

Een foto van een "bloembed" op het terrein. We hoorden, dat eronder allemaal afval ligt, dat bedekt is met zand, waarna de vrijwilligers allemaal planten etc uit hun tuin meebrachten. Goed idee, en het ziet er werkelijk fantastisch uit.

Wat ze ook hadden op het terrein:

koeien

KOEIEN!!!!! Heel veel koeien, dit is maar een deel. Het verhaal achter deze beesten is, dat de kale koeienbeeldengekocht werden voor 750 gulden, voor dat geld werd een echte koe gekocht en die werd in India aan een arme familie geschonken. Ze hadden dan melk en de mogelijkheid om van die koe een kalf te krijgen. De koe wordt dan doorgegeven aan een andere familie en het kalf houden ze zelf. enz, enz.
De sponsors mogen hun koeien zelf (laten) beschilderen en een deel van die kunstwerken heeft een plekje in Losser gevonden. Mooi toch?

Al met al is een bezoek aan dit museum echt de moeite waard. Wel meegaan met een  rondleiding, want daar steek je veel van op.

Voor een overnachting hadden we geboekt bij Hotel Dinkeloord in Denekamp. Dit hotel bezit een mooi aangelegd zwembad En daar hebben we ’s middags meteen maar uitgebreid gebruik van gemaakt. En wat was dat lekker en heerlijk ontspannend zo met de (klein)kinders.
’s Avonds met z’n allen genoten van het showcooking dinerbuffet bij FOX buffetrestaurant in Denekamp. We hebben gesmuld! Wat denk je bijvoorbeeld van het volgende "voorafje"?

werklust

Was niet alleen mooi maar ook erg lekker.

De volgende morgen nog samen van een heerlijk ontbijtbuffet genoten en daarna ging een ieder zijns (haars) weegs. We hadden een fijn weekend zo samen!
Misschien voor herhaling vatbaar? Maar dan wachten we zxc3xa9ker geen 45 jaar!

7 thoughts on “Weekendje uit

1. Heerlijk zo’n weekendje eruit. Twente is ook heel mooi. Ben er geboren, niet getogen maar mijn familie komt er vandaan dus heb er heel wat uurtjes doorgebracht. Heerlijk om zo er een weekendje uit te zijn met je gezin !

liefs Zwany

2. Mijn moeder zou gezegd hebben: noh, dat was een raike dag. En zo beschrijf je het ook. Maar met name de gezellige saamhorigheid binnen jullie familie treft me. Wat ben je dan gezegend. Een raike familie.

3. mooi is het in Twente! Wij gaan er ook met enige regelmaat naar toe en we hebben ook al eens in hotel Dinkeloord gelogeerd. Prima hotel, maar ik vond het jammer dat we als hotelgasten allemaal op dezelfde tijd aan tafel moesten ’s avonds. Dat beperkte je vrijheid toch een beetje.
    Fijn dat jullie het als familie zo leuk hebben gehad!