Scandinavixc3xab: wat betekent dat?

Nooit heb ik me afgevraagd wat het woord Scandinavixc3xab betekent. Is voor mij gewoon een naam voor een paar landen in het noorden van Europa. Maar vanmorgen in "onze" krant stond daar zomaar met een dikke kop: Wat is de betekenis van het woord Scandinavixc3xab? Een lezer uit Westerlee had die vraag aan de redactie gesteld. Tjonge wat was ik ineens wakker! Dat wil ik ook wel weten! Jullie ook? Lees dan maar verder…..

Ik citeer:

"Het Noorden van Europa wordt in het algemeen Scandinavixc3xab genoemd. Puur geografisch is het echter het "Scandinavisch schiereiland", dat bestaat uit de landen Noorwegen en Zweden en het noordwestelijk deel van Finland. Politiek gezien bestaat Scandinavixc3xab uit Noorwegen, Zweden en Denemarken.
Ook is er nog een derde definitie. Die wordt gevormd door de landen van de zogeheten Noordse Raad (samenwerkingsverband sinds 1925): Noorwegen, Zweden en Denemarken met Finland en IJsland. Het meest gangbaar zijn de tweede en derde definitie".

Tot zover de uitleg van Scandinavixc3xab. Maar nu het woord nog…..

Vervolg citaat:

"Het woord Scandinavixc3xab is voor het eerst gebruikt door de Romeinse admiraal Plinius de Oudere (23 – 79 na Chr). Hij bevoer de Europese wateren en zeilde ook richting Noorwegen. Hij had het in zijn scheepsjournaals over Scadinauia, een samenvoeging van de oud-germaanse woorden skadin (schade) en auio (eiland).
Scandinavixc3xab werd in de oudheid beschouwd als een eiland. Een gevaarlijk eiland, met voor de kust zandbanken, waardoor de schepen schade zouden kunnen oplopen. Andere namen voor Scandinavixc3xab zijn Scandia en Scania."

Scandinavixc3x83xc2xab

Ik denk dat ik in het vervolg, als ik zo’n grote truck:

Scania

zie rijden, denk: "kijk nou, daar gaat een scandinavixc3xab"………Je weet maar nooit.
Maar of ik door deze opgedane kennis nu meer zal hebben aan onze reis naar het noorden? Ik waag het te betwijfelen. Maar ja, zo’n dagblad moet wel elke dag vol, he?

======================================

Vanmiddag een bezoek gebracht aan de kaakchirurg. Ik heb een ongeveer chronische ontsteking bovenaan de wortel van 2 kiezen. Af en toe wordt die actief en dan is het knap pijnlijk. De arts wil nu een sneetje maken in het tandvlees, de ontsteking verwijderen (eruit schrapen), een stukje van de wortel afzagen, een gaatje boren in het restant van die wortel, dat vullen met iets (?), de hele handel weer dichtnaaien, en dan moet ik geen last meer krijgen. Klinkt eng, maar ’t moet maar even gebeuren. Alleen heeft hij geen plekje voor mij voor we op vakantie gaan. Ik mag nu 2 dagen na terugkomst "onder ’t mes".

Zo, dat was het even voor vandaag. Ik wens jullie allemaal een heel fijn weekend. Geniet van alles wat je gaat doen! Wat dat dan ook moge zijn. Zelfs strijken kan prettig zijn (maar niet heus….). Daar zal ik mij morgen dus mee onledig houden. Brrrr.

Groetjes en tot de volgende keer, Corry

10 thoughts on “Scandinavixc3xab: wat betekent dat?

  1. ach meid…kaak ellende…wat vervelend.
    Sterkte met de komende behandeling…das vast geen pretje.
    Een leuk dat je de betekenis van Scandinavixc3xab gevonden hebt zeg.
    Scania….natuurlijk……..

  2. Oei, krijg je pijnstillers mee voor onderweg?? Lijkt me niet een leuke behandeling en dan zo direkt na zo’n heerlijke vakantie.
    Wij zijn terug uit Hongarije, hebben het schitterend gehad, in alle opzichten. En dan zouden we begin juni naar SCANDINAVIE, maar…. nog eventjes niet. Mijn moeder(87) moet een kijkoperatie hebben in de baarmoeder, dan wil ik dus niet ver weg.
    Wat leuk dat we nu weten wat Scandinavixc3xab betekend.
    Hartelijke groet,

  3. Ha Noorderlingen,
    We waren er inderdaad weer ‘even’. De rest van de tijd wordt op het moment besteed aan kralen branden….errug leuk maar tijdrovend. En aangezien een dag niet meer dan 24 uren heeft waarvan er nog een aantal nutteloos (min of meer niet produktief) doorgebracht worden schiet er het e.e.a. bij in.
    Ik heb het voorgeslacht herinnerd aan de trouwdag (mocht dat nodig zijn….ik vermoed van niet….;) ;D)
    Ze hebben het erg naar hun zin in’t Zuiden.
    Veel beterschap met ’t gebit, erg naar als er iets aan mankeert. Hopelijk ben je er na behandeling van genezen.
    Groetjes daar,
    Peli
    p.s.
    de kids mochten ook mee….. 😉

  4. Hooii hooii!!

    Jaah dat was niet hellemaal de bedoeling van die achtergrond want die vind k zelf nl ook niet zo mooi. maar dat was allemaal een beetje fout gegaan.
    Ik heb mijn logje over Zwitserland er ook opgezet eindelijk maar toch!
    Beterschap&sterkte met je kies!

    Liefs, Jeanine

  5. Hoi Corry

    Ik ben al van af mijn geboorte aan de rechterkant voor zo`n 85% doof en links voor zo`n 55% ik weet niet beter maar ik heb pas 15 jaar een gehoorapparaat omdat ik merkte dat ik in het verkeer telaat alles hoorde dat werd link.
    En wat je vroeg over de psp ja die maak je in photoshop van Corel en ik doe het alleen als ik tijd heb hoor want er gaat echt veel tijd in zitten.
    Ik wens jouw en je familie een fijne week toe
    Doei Corry

  6. Hai Corry, wat een eng verhaal , die kaak van je, Volgens mij is het een apex resectie, Heb ik ook een paar keer gehad brr Maar eerlijk is eerlijk door de verdoving merk je er niet veel van, Goed koelen erna en pijnstillers dat helpt echt goed . Enne leuk om te weten wat Scandinavixc3xab betekent,. Onze middelste dochter zit nu in Noorwegen bij Stavanger . Zij en een vriendin zijn gevraagd om een tijd op de camping te blijven om deze te leiden, deze zomer (Preikestolen camping)Of ze dit nu gaan doen is me nog niet duidelijk maar het kan zomaar zijn dat wij dadelijk weer in Noorwegen belanden i.p.v Kroatixc3xab ! Groet en fijn weekend !!

  7. Die operatie heb ik ook al 3 keer gehad, stelt niet veel voor, het nadeel vindt ik dat je alles hoort. Dat maakt het geen pretje. Misschien wat muziek meenemen? Bij mij mocht dat, het leidt wat af! Mooi dat van Skandinavixc3xab, dat wist ik zelfs nog niet! En ik woon er al bijna 2 jaar hihihi. Natje xxx

Ik lees graag iets van jou! Bedankt! Groet van Corry

