Alweer een weekend voorbij en Memories….

Vanaf woensdag heb ik verschrikkelijk moeten hoesten, snotteren en alles wat daar zo’n beetje bijhoort. Warm, koud, zweten, bibberen, bijkans de longen uit je lijf hoesten, afijn je kent het vast zelf wel allemnaal, die verschijnselen van een zware verkoudheid. Daarom (bijna)  geen bezoeken in weblogland. Maar gelukkig ben ik er weer een beetje bovenop. Zo zelfs dat ik vanmorgen me alweer een halfuurtje aan het uitsloven ben geweest in de warmtecabines bij Evelien. Ik zag er best wel tegenop, maar het sporten in die ruimtes heeft er wel voor gezorgd, dat ik aardig wat slijm kon ophoesten. Mooi meegenomen, toch?

vlag_finland.gif Finse vlag picture by corryjohan

Vanwege onze a.s. vakantie naar Finland is het (volgens mij) nogal logisch dat ik de verhalen en foto’s van voorgaande reizen nog eens bekijk. En zo kwam ik het volgende verhaal tegen in het album van 1999:

Wij waren toen van 2 t/m 16 juli in Finland en troffen geweldig warm weer. Zo omstreeks 25 – 30 graden elke dag. Op een dag waren we wat aan het rondrijden, raampje open, maar dat hielp niks. Airconditioning hadden we toen niet. Zagen we in een heel klein plaatsje, Anttola, onderstaande, roze kerk:

                                                                                             
kerkinAnttola1999.jpg picture by corryjohan

De deur stond open en we gingen er even naar binnen. Heerlijk koel, een verademing. (De afbeelding van de kerk heb ik even van een folder gescand).  Er liep een mevrouw rond die e.e.a. aan het schoonmaken was. Helaas sprak ze alleen Fins, een taal die wij niet machtig zijn. Omdat in sommige streken van Finland ook Zweeds gesproken wordt, probeerde ik het maar in die taal, maar ook dat gaf geen reactie. Ze begreep wel, dat Johan graag even op het orgel wilde spelen, en dat mocht. Kijk maar:

orgelAnttola.jpg picture by corryjohan

Onderwijl vertelde de mevrouw mij wat over de "textilia". Grote vraagtekens mijnerzijds en ze nam mij mee naar een ruimte achter het altaar waar de gewaden hingen van de voorgangers van de kerk. Heel mooi, en ik begreep wel, dat ze kennelijk heel bijzonder waren. Terug in de kerkzaal speelde Johan een lied, dat zij spontaan begon mee te zingen. In het Fins natuurlijk. Tja, en wat doe je dan? Je gaat gewoon meezingen. Maar wel in onze eigen taal. De Finse mevrouw strxc3¡xc3¡lde.  Ik denk trouwens, dat het maar goed is, dat er verder geen toehoorders waren……
Dat zijn zo van die leuke ontmoetingen tijdens de vakantiereizen. Daar wilde ik jullie even van laten meegenieten.

Fijna maandag verder nog!

8 thoughts on “Alweer een weekend voorbij en Memories….

  1. Wat een leuk verhaal Corry !!
    Dat maakt je vakanties dan wel byzonder he
    Leuk dat je nu al zoveel voorpret hebt …
    Hebben wij ook hoor…want we hebben in ieder geval al zin in het komende weekend…als het weer nu ook nog wat meewerkt
    En …die figuurtjes op mn kaarten die maak je met Magnolia stempels..
    (Dat meisjesfiguurtje heet trouwens Tilda )
    Tik bij Google(afbeeldingen) maar eens Magnolia kaarten in …
    En op Marktplaats : Magnolia afdrukjes…
    Je weet dan niet wat je ziet…..t is gewoon een hype !!
    Heeft niks te maken trouwens met de Bloem Magnolia ….
    Maar t is heel leuk werk om te doen !
    Ja deze week vliegt weer om hoor maar t is beter dan achter de geraniums zitten
    Lekker dat je nu baat hebt bij de warmte cabines
    Hoe vaak doe je dat in de week …? …en …val je er ook van af ?
    Je zal je wel t apezuur zweten …denk ik ….
    Voor nu een fijne maandag …Ik ga even naar t postkantoor…zaken gedaan op Marktplaats dus even t pak wegbrengen ( dat vind ik ook zo leuk …dat handelen ! )
    Groeten Sophia

  2. Dat zijn nog eens mooie vakantieherineringen!!!
    En ja verkoudheid is vervelend.
    Ik heb heb infraroodcabine en ik ga daar dan ook altijd even in.
    Lekker even stomen en het helpt echt hoor.
    Hier schijnt het zonnetje alweer na regen een regenachtige morgen..
    Beterschap en groeten van Ria.

  3. Meid sinds mijn hormonen een eigen leven lijden hoef ik niet meer in warmtecabines.
    Ik zit er de hele dag al in…whahahahahah

    En dat roze kerkje heb ik ook al eens in het eggies gezien.

    Meid wat een mooie foto van Johan aan dat geweldige orgel!

  4. wat een prachtig verhaal! Zo hebben wij ongeveer hetzelfde meegemaakt in tanzania, waar ook dezelfde gezangen waren (maar in andere taal) als mijn schoonvader zich herinnerde uit zijn jeugd. Dat zijn heel bijzondere momenten.
    Ik hoop, overigens, dat het nu beter is met je verkoudheid.

    groet,
    hanneke

  5. Wat een leuke terugblik Corry. Ik hoorde de muziek door de ruimte en dacht….ach wat had ik daar ook graag even opgespeeld. Niet dat ik het goed kan maar alleen het geluid van een C en G akkoord al op zo’n instrument.

    Prachtig stuk.

    En die huismusje heeft ook van alles. Ze maakt mooie kunst en nu blijkt ze ook al warmtecabines te hebben. Leuk mens vind ik het.

  6. Ooo, wat een heerlijke herinnering, dat is erg prettig, op deze manier heb je een heleboel voorpret. Wy kijken ook al steeds naar foto’s van vorige jaren.
    Een vriend van ons heeft dat ook, bijna elk jaar speelt hij wel ergens in Noorwegen op een mooi kerkorgel. Genieten.
    Prettig weekend, en wanneer gaan julli ook maar weer??
    Wij gaan morgen over een week eerst 14 dagen naar Hongarije.
    Groetjes, Hiltsje.

Ik lees graag iets van jou! Bedankt! Groet van Corry

