Paasweekend

grafdeurmetrand.jpg picture by corryjohan

Vandaag, Goede Vrijdag, begin ik met een foto van het gesloten graf in de Graftuin in Jeruzalem. In 2000 bezocht ik dat land. Tijdens die reis hebben we op zondag een kerkdienst in die tuin bijgewoond. Op zondag is de tuin gesloten voor "normaal"  bezoek, maar tijdens de kerkdienst ben je van harte welkom. En omdat de tuin gesloten is voor publiek zit de deur naar het graf ook dicht.
Tijdens het bezoek dat we een dag later als voltallige reisgroep brachten stond de deur wagenwijd open en kon je het graf bekijken. Let wel: het is niet zeker of dit echt het graf is waar Jezus begraven is geweest, maar het geeft in ieder geval een beeld van hoe de mensen toen ter ruste gelegd werden.

Voor het graf stond onderstaande steen met de tekst uit Johannes 19 : 40 – 42:

tekstbijgrafblog.jpg picture by corryjohan

Ook in Jeruzalem bezochten we de Heilige Grafkerk. Aan het plafond zag ik onderstaande schildering (erg ingezoomd, want verweg!):

kruisigingmetrand.jpg picture by corryjohan

Jezus wordt op het kruis gespijkerd. De staande figuur zou zijn moeder zijn. Kan me dat haast niet voorstellen, want als moeder wil/kun je dit toch niet (aan)zien?

Zie hier voor meer over de Graftuin.

Na Goede Vrijdag komt de Stille Zaterdag, een dag van rouw om de dood van Jezus. Maar dan! Na die ongelooflijke 2 dagen volgt Pasen! Een dag van blijdschap omdat het onvoorstelbare gebeurde: Jezus opgestaan uit het graf.  Op de deur van het graf staat:

tekstdeurgraf.jpg picture by corryjohan

En wij, wat doen wij? Wij verstoppen eieren:

paaseieren2.gif picture by corryjohan        paashaas.gif picture by corryjohan
en laten de paashaas zijn werk doen. Maar dat kan natuurlijk wel heel gezellig zijn!

Daarom: allemaal een heel fijn, goed Paasfeest gewenst!

prettigpasen.jpg picture by corryjohan

@Hiltsje: ik ben je e-mail adres kwijt………

7 thoughts on “Paasweekend

  1. Mooi dat je op al die plaatsen bent geweest…Indertijd zou ik ook gaan maar toen is alles afgelast in verband met alle spanningen ….
    Maar voor jullie ook hele Fijne Paasdagen
    Eieren verstoppen voor de Kleinkinderen ?
    Leuk !!
    Geniet er van
    Groeten Sophia

  2. Pasen is alweer voorbij.
    Hier was 4 dagen achter elkaar dienst.
    In een andere kerk omdat we dan de diensten samen doen.(met 2 kerken)
    Ik had donderdag dienst maar vrijdag was er ook niemand van ons dus heb ik het maar weer gedaan.
    Degene die dienst had moets zingen in de Cantory
    En ja zaterdag….was er weer niemand van ons en heb ik het water in het doopvond gegoten,.
    Iemand van de andere kerk bracht de paaskaars binnen.
    En zondag…juist stond ik op het rooster en had weer dienst.
    Je hebt er een mooie log van gemaakt Corry.
    Lijkt me wel heel speciaal om daar te zijn.
    Fijne dag en groeten van Ria.

  3. Corrie, is dat dezelfde tuin als die ik in 1973 bezocht…de graftuin van de Nederlander dr. de Koning? Ik weet het niet zeker….ik dacht namelijk dat daar een grote steen voor het vermeende graf lag die je weg moest rollen.

  4. Hoi Corry,

    Gelokkich seach ik it xc3xbbnderste stikje ek op dyn loch en by myn e-mailadres, dat ik yntyp stiet dat it net toand wurdt, dus skriuw ik it aanst eefkes yn dizze reaksje.

    Gelukkig zag ik het onderste stukje ook op je log en bij mijn e-mailadres, dat ik intik staat dat het niet getoond wordt, dus schrijf ik het straks even in deze reactie.

    Hoe wiene de Peaskedagen?? Wy ha xc3xbas tige fermakke, xc3xbas mem wie der en wy ha neat bysxc3xbbnders dien. De bxc3xaarn binne Peaskesnein del west en ik ha wat kuiere mei mem.

    Hoe waren de Paasdagen?? Wij hebben ons best vermaakt, mijn moeder was er en we hebben niks bijzonders gedan. De kinderen zijn Paaszondag geweest en ik heb gewandeld met mijn moeder.

    We ha genoaten fan de winterse Peaskedagen, mar it mei no om mei wol maitiid wurde. Oer fiif wiken binne we al op fakxc3xa2nsje en dat liket my no noch neat.

    We hebben genoten van de winterse Paasdagen, maar het mag nu van mij wel voorjaar worden. Over vijf weken zijn we al op vakantie en dat lijkt me nu nog niets.

    Hertlike groetnis,
    Hartelijke groeten,

    hwblumers@scarlet.nl

    Hiltsje.

Ik lees graag iets van jou! Bedankt! Groet van Corry

