Verzoek via weblog

Via het mailformulier op mijn weblog kreeg ik het volgende bericht:

ik zoek een gedicht  (misschien willem wilmink?)
Het heet mien mooders hande kent u die
ik heb deze gehoord en vond deze zo mooi en
wilde deze aan een vriendin geven omdat haar moeder
is overleden Ik dacht dat het twents dialect was ik kom zelf uit de achterhoek misschien kunt u mij verder helpen.

Helaas kan ik de vraagster geen antwoord geven. Daarom geef ik hier de vraag maar even door. Kent iemand het bedoelde gedicht?

Handen

Op deze site vond ik wel het volgende gedicht: Moeders handen. (categorie "Moederdag"). Het gedicht is wel van Willem Wilmink, maar niet in dialect.
Wie kent het dialect-gedicht?

6 thoughts on “Verzoek via weblog

  1. Iemand zal het wel omgezet hebben in dialect !
    Ja zulke verzoeken krijg ik ook wel eens…dan zijn ze via een zoekmachine op je weblog terecht gekomen ….Leuk is dat he
    Ik mail ook altijd terug !
    Fijne dag …ik ga van t zonnetje genieten
    Groeten Sophia

  2. Moeders handen
    Je hebt het brood gesmeerd,
    onze kleren gekeerd,
    ons het pannetje toegeschoven
    en de sokken gestopt
    en ons ondergestopt…
    allemaal met je handen.

    Hebt de melk afgedekt
    en ons toffees verstrekt
    en kranten de wijk rondgedragen,
    hebt geschild en versteld
    en de hemden geteld…
    allemaal met je handen.

    Hebt ons menigmaal
    ook het warme onthaal
    van een oplawaai gegeven.
    Hebt ons grootgebracht,
    we waren met acht,
    zes zijn nog in leven…
    allemaal met je handen.

    Heet waren ze en koud,
    nu zijn ze oud.
    En met al onze schade en schande
    zijn we huiswaarts gegaan
    en we schikken weer aan
    en dan strelen we je handen.

    [naar de Duitse dichter
    Kurt Tucholsky, 1890-1935

    Hoi Corry
    Dit vond ik op gedichten.nl onder Willem Wilmink
    Misschien is dit het gedicht wat bedoeld wordt het is een mooi gedicht.

    Groetjes van mij
    Corry

  3. ooi gedicht Corrie; ik ben nog op zoek geweest, maar kan het gevraagde gedicht ook niet vinden.

    Wat een mooie brillenshow van jou! Vooral de foto die jouw zoon heeft bewerkt.Ikzelf heb ook een brillengeschiedenis en natuurlijk droeg ik ook zo’n grote bril [renstuur!]destijds. Zelfs mijn kleinzoon van 10 vindt dat oma een absurd grote bril op heeft op een foto van onze 25-jarige bruiloft!
    Ik moet zelfs nog een foto hebben, waarop ik als vierjarige een ziekenfondsbrilletje draag…..hilarisch! Maar….wat zijn we zonder bril?

    Groetjes, An

  4. ik ken ook alleen maar de nederlandse versie van Wilmink, maar het is natuurlijk best mogelijk dat hij het zelf ooit voorlas in het twents.
    je zou eens kunnen vragen bij “de Sandwich” op de radio bij de AVRO, Jacques Kloters weet heel veel van gedichten.

Ik lees graag iets van jou! Bedankt! Groet van Corry

