Raadspel

Op de site Postbus0  kijk ik graag wat rond. Er staat geregeld een foto op van een kunstwerk o.i.d. en de lezer wordt geacht te raden wie of wat het voorstelt. Dit alles in de rubriek "Raadspel". Laat er nu 7 september iets op staan, dat ik direct herkende. Want: we zijn daar al twee keer geweest! ’t Is een heel bijzonder kunstwerk, gebaseerd op de manier waarop in Finland (want daar is het) het hooi gedroogd wordt. Zie foto:

hooidrogen1999.jpg picture by corryjohan

De kunstenaar Kainuun Hiljainen  maakte er de volgende versie van:

stillevolk1999.jpg picture by corryjohan

Deze foto is in juli 1999 gemaakt. Prachtige luchten hebben ze ook in Finland! De "poppen" krijgen 2x per jaar andere kleding aan, want ze staan daar wel in weer en wind, he? Het geheel staat in een weiland, gewoon aan de kant van de weg. Je rijdt er langs, en een eind verder zeg je tegen elkaar: "wat was daar eigenlijk?" Ja en dan keer je de auto en gaat echt even kijken. Ben je voorlopig nog niet weer weg. Vooral als je in gesprek komt met diverse mensen. Ze verkochten daar souvenirs, en ik heb daar een T-shirt gekocht, bedrukt met een foto van deze "silent people" (zo heet het kunstwerk).

In 2002 waren we weer op vakantie in Finland en we kwamen opnieuw over diezelfde weg. Reden we er toch wxc3xa9xc3xa9r langsheen…. Toch maar even keren, want ik had het t-shirt aan:

HetstillevolkbijSuomussalmi.jpg picture by corryjohan

Je ziet bijna geen verschil, toch? De foto’s zijn trouwens allemaal gescand, want we waren toen nog niet digitaal……

Maar zo kunnen jullie nu alsnog genieten van een klein stukje Finland.

Ook in Finland schuilhutten (zie dit logje). Kijk maar:

schuilhut.jpg picture by corryjohan

Deze plek was wel heel luxe. Er was zelfs een plee (zie achtergrond) en er lag een matras…….

8 thoughts on “Raadspel

  1. Wat Apart dat die poppen daar staan…Ja dan wil je wel even omkeren om even goed te kijken he…
    Leuk dat je het herkende bij poatbus0

    Ja en die schuilhutten …dat logje kan ik me nog goed herinneren…Jullie hebben er ook xc3xa9xc3xa9n he door Johan gebouwd !

    Nog een fijne avond…..en groeten Sophia
    .

  2. Hoi Corry,
    de foto’s zijn toch goed te zien hoor, je zou niet zeggen dat ze gescand zijn. Maar je wist het antwoord nu wel, heb je ook meegedaan met het raadspel? Is wel leuk natuurlijk dat je het originele kunstwerk gezien hebt in Finland. En hoe zit het met je foto show??? Ben je er nog mee bezig geweest? Fijne avond!!!!
    Groetjes Ludy.

  3. Ik heb even een kijkje genomen op Postbus0, leuke site zeg. Ik heb ook jouw reactie gelezen. Zo zie je maar…..wie veel reist, heeft veel te verhalen!!
    De foto’s zijn inderdaad erg mooi geworden!
    Groetjes, An

  4. Ja, wij hebben dat ook eens gezien. Finland is ook mooi hxc3xa8, net als eigenlijk heel Scandinavixc3xab, je kunt daar zo heerlijk de rust en de grote stilte vinden. Weg van alles. Eens komen we er weer.
    Wens jullie een fijn weekend,
    Hiltsje.

  5. Dat kunstwerk hebben wij ook al een bezocht Corrie.
    Ik vond het helemaal te gek!
    de tweede foto is ondanks het scannen heel erg mooi.
    Prachtig wat een mooie sfeer.

    Voor de rest heb ik medelijen met je…..gottegot …keuken verbouwen…wat een ellende.
    zeker…..het word er alleen maar beter van maar de tijd daarvoor…….
    sterkte er mee……

  6. ha die Cor,

    ik heb vandaag de oude doos opengetrokken.
    er rolden foto`s van het stille volk uit.
    Natuurlijk kon ik het niet laten om ze op mijn weblog te zetten
    Wat is het toch een bijzonder kunstwerk hxc3xa8.

    gr. van Muzzzzzz

Ik lees graag iets van jou! Bedankt! Groet van Corry

