Fietstocht

Omdat Johan vanwege M.S. niet ver meer fietst, wat zeg ik? ehhhh  helemaal niet meer fietst, fiets ik van de weeromstuit ook maar niet. D.w.z.: in het dorp doe ik eigenlijk altijd de boodschappen op de fiets, behalve als er veel in huis gehaald moet worden. Maar grote afstanden fietsen? Nee, dat doe je toch niet in je eentje? Of wel?

Afgelopen zondag heb ik de knop omgedraaid. Er werd een fietstocht georganiseerd door de Culturele Raad Smilde (CRAS) onder de titel: HET VERSIERDE LANDSCHAP. Het was mooi fietsweer, en ik ging mee doen! Lengte van de tocht ruim 25 km, en onderweg zou er van alles te zien en te horen zijn. Ik dacht: "ik zie wel waar het schip strandt" (waar de fiets ophoudt) en hup, daar ging ik!

Er werden allerlei "strobalen-beelden" getoond, gemaakt door diverse mensen uit Smilde en omgeving. Bijvoorbeeld deze:

verkleinddrieluikbijVos.jpg picture by corryjohan

Een drieluik achter xc3xa9xc3xa9n van de boerderijen aan de Vaart, met een doorkijkje naar "verleden", "heden" en "toekomst". Vroeger zag je over de landerijen de aardappelmeelfabriek, nu zie je dit:

verkleinddoorkijkjeHeden.jpg picture by corryjohan

En de toekomst ?????? een blad papier met grote vraagtekens. Erg mooi gemaakt xc3xa8n bedacht. Het bloemstuk heb ik nog even apart geportretteerd:

verkleindbloemstukzonnebloem.jpg picture by corryjohan

En dan waande je je op een gegeven moment ergens in Afrika met een doorkijkje naar de Kilimanjaro:

verkleindkilimanjaro.jpg picture by corryjohan
Warempel: door het rechter "raampje" zie je een berg met sneeuw…..

Ook Ot en Sien waren aanwezig:

verkleindOtenSien.jpg picture by corryjohan

We kwamen onderweg door een echte tunnel, aan het eind gloorde licht. Gelukkig maar……

verkleindFernhouttunnel.jpg picture by corryjohan

De TT-fiets wordt jaarlijks gebruikt door een groep Smildegers om samen naar de TT te gaan. Afstand is zo ongeveer 10 kilometer naar de wedstrijdbaan, dus best te doen.  Leuk dat de fiets(en) zondag ook mee deden.

verkleindvioolenharmonica2.jpg picture by corryjohan

Op diverse plaatsen langs de route werd muziek gemaakt, zoals hier door dit duo. Bijzondere combinatie: viool en accordeon, maar het klonk prima. Op strobalen kon je lekker zitten luisteren. Kopje koffie erbij: wie doet je wat.

En hoe vind je onderstaand vervoermiddel? De maker noemde het de Betuwelijn. Ik vond het meer op de hoge-snelheidstrein lijken…..

verkleindhogesnelheidstrein2.jpg picture by corryjohan

Ook de joodse begraafplaats tussen Smilde en Hoogersmilde kon bezocht worden. De Joden noemen dat Beth Chajim (Huis der Levenden), omdat hun doden  eens weer zullen herleven. Daarom is het streven er op gericht een graf als erfelijke bezitting te verwerven tot de dag der opstanding. (Deze info haal ik van een folder, die uitgedeeld werd).

verkleindJoodskerkhof2.jpg picture by corryjohan

Een deel van de (bewaarde) grafstenen. Opschriften in het Hebreeuws. Jaartallen ook.  Na de oorlog zijn hier geen mensen meer begraven. Er waren/zijn geen Joden meer hier.

Het is "Vijf voor twaalf" de rook komt uit de aarde:

verkleindvijfvoortwaalf2.jpg picture by corryjohan

Mooi gebruik van een berg zand….

De allerlaatste ca. 5 kilometer heb ik niet meer meegedaan. Dat stuk is dicht bij ons huis en ken ik wel, enne…..eeehh  de fiets wou niet meer. Maar wat heb ik een fijne middag gehad!

11 thoughts on “Fietstocht

  1. Wat leuk Corry dat je dat gedaan hebt…Goed van je hoor….Voor jou een goeie 20 kilometer…en als je die afstanden nooit fietst is dat voor jou een heel eind
    Mooi foto’s heb je gemaakt ( gelukkig had je je toestel bij je !! )
    Ja wij hebben van de zomer ook een paar van die objecten ( kunst ) van stroo gezien .
    Maar deze die jij gezien hebt zijn inderdaad mooi
    Die trein is inderdaad lek
    En dat is dan allemaal hxc3xa9xc3xa9l dicht bij je in de buurt he
    Ik snap best dat je weinig fietst…als je alleen moet komt er niks van…Leuk dat je dit hebt aangedurfd…en t was xc3xa9cht lekker fietsweer!
    Leuk ook dat je nu meer weet over de graven en de begraafplaats op dat Joodse kerkhof
    Voor herhaling vatbaar ?
    Nog een fijne avond en morgen een fijne donderdag
    Groeten Sophia

  2. Zeker goed van je Corry!

    En ik ga zeker via internet veel contact met Fer houden… en hopelijk gaat de tijd snel en is hij hier voordat ik het weet…

    Helaas vrees ik dat die man in het vliegtuig zelf weinig last had van zijn actie… Hij is niet naar het toilet gaag, sliep, en als hij wakker was keek hij al lachend om zich heen (terwijl de geuren helaas door bleven gaan). Hihi! Tja… Kan gebeuren blijkbaar.

    Liefs, Eline.

  3. Ik heb al veel te lang niet meer gefietst. Ik heb nog een oude staan, maar die is helemaal vastgeroest. Jammer. Ik heb wel gekeken naar een nieuwe, maar die zijn zo duur (ook al doe je er heel lang mee).

    Leuke fietstocht zo te zien!

  4. Wat ontettend goed dat je meegegaan bent. Het leek me een leuke rit, leuk gedaan zo met die hooibalen. Je moet toch maar op het idee komen, toch?!!! Nou zijn wij ook niet zo van die grote fietsers hoor, alleen met onze vrienden gaan we weleens een mooie grote tocht maken. Zij weten dan ook overal de weg, maakt het zeer interessant xc3xa9n gezellig ook.
    Groetjes Ludy.

  5. Hoi Corrie,

    Dit was een schitterende dag voor jou; goed dat je de “fietsschoenen” hebt aangetrokken.

    Leuke foto’s heb je ook gemaakt van al die mooie uitbeeldingen en knap van de mensen die dat bedenken en uitvoeren.

    Dit is vast voor herhaling vatbaar, zeker als het weer wil mee werken!

    Groetjes, An

    P.S.
    Ludy is mijn lieve dochter!
    Haar naam is afgeleid van de eerste naam van mijn moeder: “Lu”cia en van mijn oudste zus “Dy”mphina! en zo werd het Ludy!!!

  6. Wat een leuk initiatief Corry. En wat een creatieve dingen hebben ze daar gemaakt. Ik ben wel benieuwd wat die berg dan geweest is. Heeft dat iets met die laatste foto te maken of is het toch iets anders?

    Goed dat je meegedaan hebt hxc3xa8? Zo’n ervaring pak je toch mooi even mee.

Ik lees graag iets van jou! Bedankt! Groet van Corry

