Liten Kxc3xb6ttbullar (gehaktballetjes)

Net als zovelen lusten wij erg graag de zweedse gehaktballetjes bij Ikea. Natuurlijk hebben we in Zweden ook kxc3xb6ttbullar gegeten, en die smaakten echt heel anders als die bij dat grote warenhuis. Hoe komt dat?  Wel het antwoord heb ik gevonden bij Cornette. Ze geeft ook meteen het recept van de "echte ballen". Moet zeggen dat ik ze nog niet geprobeerd heb, maar ga dat zeer binnenkort doen.

zweedseballen.jpg picture by corryjohan

Het fotootje heb ik al vast van Cornette geleend.

(N.B. liten= klein (naam log) dus kxc3xb6ttbullar zonder die toevoeging zijn gehaktballen)

Nog een makkelijk, lekker zweeds gerecht: Pytt-i-panne. Een eenpansgerecht dat in Zweden best veel gegeten wordt. Recept komt van de site http://www.visitsweden.com

Recept voor romige pytt-i-panna van aardappelen, wortelen en ui.

Ingredixc3xabnten (voor 4 porties)

  • 6 – 8 aardappelen
  • 4 verse (winter)wortelen
  • 2 verse uien
  • halve komkommer
  • boter
  • 2,5 dl room
  • 1 theelepel zout
  • zwarte peper
  • geraspte schil van halve citroen
  • 1 dl gehakte peterselie

Bereiding

Borstel, schil en snij de aardappelen, wortelen en uien. Snij de komkommer doormidden, verwijder de zaadjes en snij deze in blokjes. Bak de aardappel- en wortelstukjes zachtjes in de boter in een wok of hapjespan. Roer de komkommer en de ui erdoor. Voeg de room toe en laat alles ca. 5 minuten zachtjes koken. Breng op smaak met zout, peper, citroen en peterselie. Serveren met brood.

Tip: de aardappelen en wortelen kun je ook eerder bakken.

Bron: Arlakxc3xb6ket nr. 2 1998, Arla Foods AB

Dit is echt heel erg lekker!  Eventueel zou je er wat uitgebakken dobbelsteentjes gerookt spek door kunnen doen.

Hoe of wat je ook eet  vandaag: EET SMAKELIJK!  oftewel: SMAKLIG Mxc3x85LTID!

2 thoughts on “Liten Kxc3xb6ttbullar (gehaktballetjes)

  1. jouw recept ga ik zeker eens uit proberen, dat lijkt me erg lekker. Ik hou wel van scandinavisch eten.
    Je reisverslag van Noorwegen heb ik nog niet gelezen, maar dat ga ik zeker doen. Wij zijn helemaal gek van dat land, we zijn er nu in totaal 9 keer geweest en we verheugen ons nu al op de volgende keer.
    Overigens, dank voor je reactie op mijn log.

    groetjes van Hanneke

Ik lees graag iets van jou! Bedankt! Groet van Corry

