Laatste weekend

Het laatste weekend in Zweden kampeerden we aan de westkust, een klein eindje boven Helsingborg. Maandags zouden we namelijk met de ferry Helsingborg-Helsingxc3xb6r naar Denemarken oversteken. Prachtige camping aan zee, die we van harte kunnen aanbevelen. *klik*

Zaterdagsavonds zagen we bij de receptie dat er zondags een openluchtkerkdienst op een eilandje voor de kust zou worden gehouden. Vertrek om 10 uur  met de "kerkboot" vanaf de kade. Dat lijkt ons wel wat.  Mooi op tijd zijn we op de kade, de zon schijnt, het is warm, en er komen steeds meer mensen die ook naar de kerk willen. Prachtig om te zien, wat er allemaal meegenomen wordt door diverse mensen. Stoeltjes, kussentjes, koelboxen, picknickkoffers, etc.

kerkbootkomteraan2.jpg

De boot komt er aan!

kerkbootbezet.jpg

De boot zit goed vol. Er staan ook nog diverse mensen.
De foto is niet erg duidelijk omdat ik deze gescand heb. Is namelijk genomen met een ouderwetse "rolletjes-camera".

kerkbootkruis.jpg

Het kruis ging ook mee. De mevrouw heeft de hele overtocht (plm 15 minuten) zo gezeten. Ik vond dat wel wat hebben. Moest steeds aan het lied "Scheepke onder Jezus’ hoede" denken. Heb dat dan ook binnensmonds een beetje zitten zingen .
Ook een opname met rolletjes-camera.

kerkdiensteiland.jpg

De spullen voor de dienst worden klaargezet: geluidsinstallatie, microfoon, "altaar"  (simpel tafeltje met een kleedje erover), het meegebrachte kruis, etc.  I.p.v. orgel was er een keyboard en een accordeon voor de begeleiding van de samenzang. Ook weer met de ouderwetse camers gemaakt.

kerkVdereiland.jpg

Rechts op het bankje zit ik.  Tijdens zo’n dienst loopt alles frank en vrij rond. Zo ging op een gegeven moment een jongetje van plm 5 jaar lekker naar het strandje en in zee. Kwam even later splinternaakt weer "binnen", waarna hij een grote badhanddoek omgeslagen kreeg. Een ander kind mocht even een ijsje halen bij de kiosk. Heerlijk om zo’n dienst mee te maken!

strandeiland.jpg

Uitzicht vanaf de kerk. Het dingetje links is een opblaasboot. Iedereen die de foto ziet, vraagt namelijk meteen: "wat is dat daar?"

Van de site van de camping haalde ik nog de volgende foto van de "kerkboot":

kerkboot-ferry.jpg

Hier ligt die bij het eiland aan de kade.

Dat was het even weer.

Als laatste plaats ik een overzicht van de route, die we gereden hebben. Toch makkelijk die kaarten van de ANWB….

routeZweden.jpg

Ik hoop dat ik jullie zo een beetje heb laten meegenieten van onze vakantie. Ik vind het zelf heerlijk om allerlei vakantieverhalen te lezen en foto’s te kijken. En er stxc3¡xc3¡n er heel wat op het WWW. Wat dat betreft kan ik nog wel even vooruit.

Vragen over de route, de omgeving etc.? Stel ze gerust. Kan evt ook per e-mail: zie "mailformulier" in de linkerkolom (bijna bovenaan).

Tot de volgende keer maar weer!

4 thoughts on “Laatste weekend

  1. Wat hebben jullie toch een heerlijk weer gehad in Zweden. Precies in ‘het potje gepiest’ wat dat betreft. 😉
    Hopelijk knapt het nu op en wordt het mooi, bestendig zomerweer. Zo 24 graden, zonnetje en af en toe een wolkje, daar doen we het wel voor. hahahaha.
    Langzamerhand begint alles zich op te stapelen in de hobbykamer. En dan moet het nog op en in de auto passen…..spannend of dat lukt….ahem. De eerste bestemming is Vlaanderen aan zee, Cadzand hopelijk. Een hernieuwe poging haaien of roggetanden te vinden.
    Groetjes,
    Peli

  2. Ik lees graag vakantie verhalen en doe zo ook vaak een idee op.Ik vind Zweden een mooi land maar het klimaat van Frankrijk is wat mij betreft beter in de maanden Mei/Juni.Bovendien hebben we na 17jaar Frankrijk nog lang niet alles gezien.
    Groeten ook van Ria.

Ik lees graag iets van jou! Bedankt! Groet van Corry

