Nationalpark Tiveden

Tijdens ons verblijf op de camping in Tived bezochten we Tivedstorp, een plaatsje in het Natuurpark Tiveden, waar we een paar jaar geleden een huisje gehuurd hadden. We wilden dat nog wel eens terug zien. (Foto’s van het park kun je hier bekijken.) En we zijn er welkom, zie maar:

Tivedwelkom.jpg

Ook hier veel bloeiende lupinen, zoals we ze overal langs de wegen zagen. Prachtig!
Zie ook de volgende foto:

lupinen.jpg

Er is in Tivedstorp een klein restaurant, een z.g. kaffestuga, waar je heerlijke "kaffe med vafflor" kunt bestellen. Dat wordt uiteraard gedaan.

vaffelsyltgradde.jpg

Mmmm, lekker!

We lopen wat in het dorp rond en gaan natuurlijk ook even in de kapel kijken. Daar staat een orgel waar Johan echt niet omheen kan. Hij speelt een riedeltje…..
Er komen nog twee bezoekers binnen, die een praatje beginnen te maken en ons vertellen, dat ze ruim dertig jaar geleden in deze kapel getrouwd zijn en dat hun kinderen hier gedoopt zijn. (Zoals ik al eens eerder schreef kun je in de Scandinavische landen al jaren kiezen voor een trouwlocatie). Waarop Johan voorstelt een stukje voor hen te spelen. Blijkt dat dit echtpaar correspondenten zijn van een krant, de xc3–stgxc3xb6ta Correspondenten. Ze beloven ons een bewijsnummer te sturen. En die hebben we ontvangen.
Hieronder de foto van Johan die ze geplaatst hebben:

JohaninKapelTiveden.jpg

(Johan Reinders uit Holland speelt in de Wandelaarskapel voor twee bezoekers die hier ruim dertig jaar geleden trouwden).

Het volgende stukje tekst gaat over "ons":

kapelTived.jpg

Vertaling:

Bij Tiveden hoort een kleine kapel, genaamd Wandelaarskapel, die een onderdeel is van een oude boerderij. Met uitzicht op het bos is dit een buitengewoon gewaardeerde plek om zowel te trouwen als je kinderen te laten dopen.

xe2x80x9cZal ik wat voor jullie spelenxe2x80x9d vraagt een man, die op xc3xa9xc3xa9n van de kerkstoelen zit. Hij loopt naar het orgel en begint te spelen.

Elf  maal zo klein.

Zijn vrouw, die Corry Reinders heet en xc3xa9xc3xa9n van die vele Hollandse toeristen  die Tiveden bezoeken, vertelt dat Johan organist is en geen orgel kan zien zonder te gaan spelen. Sinds de zeventiger jaren  reizen ze naar Zweden voor vakantie.

Waarom? Omdat er in Holland 3 x zoveel mensen wonen terwijl de oppervlakte 11 keer zo klein is als Zweden. Dat is antwoord (reden) genoeg.

lach.giflach.gif lach.giflach.gif

Zowel de foto, als de tekst heb ik gescand. Kwaliteit is dus niet zo geweldig, maar beide zijn goed te bekijken, dunkt me.

Ik had trouwens wel verteld dat we inmiddels Noorwegen en Finland ook bezocht hebben, maar journalisten hebben de vrijheid daar maar "gewoon" Zweden van te maken, denk ik. Maakt niet uit, is ook Scandinavixc3xab.

10 thoughts on “Nationalpark Tiveden

  1. Hallo Corrie, wat zijn de Scandinavische landen toch prachtig niet? De rust, de ruimte en de prachtige natuur. De Denen hadden zeer praktische routebeschrijvingen voor de fiets en de benenwagen.
    Ik heb nu alweer heimwee….
    Voor volgend jaar trekt Zweden ons, mijn zus gaat de laatste jaren trouwens naar Zweden, eerst een verstokte Denemarkenganger.
    Ja, nu moeten wij er weer tegen aan, maar wel met mooie herinneringen.
    Wat een bijzondere belevenis en ervaring om in de Zweedse krant te komen.
    Groet, Femke

  2. Wat leuk …dat stukje in de krant en die foto van Johan in het kerkje !
    Spreek jij zo goed Zweeds Corry ?
    Knap hoor…voor mij is t allemaal hxc3xb6teknxc3xb6teknackebrxc3xb6d !!
    Natuur is daar ook prachtig he…maar dat heb ik al van meerdere gehoord.
    Leuk zo al die mooie lupinen langs de weg…toch heb je hier op veel plaatsen ook wilde bloemen in de berm ( wel gezaaid…) …maar IK vind dat zxc3xb3 mooi !
    Nog een fijn weekend Corry
    Groeten Sophia

  3. Scandinavie is zeker prachtig! Die natuur… super!

    Ik moet inderdaad stevig aan de bak met mijn studie, maar gelukkig kan ik het theoretische gedeelte van mijn scriptie ook in Nederland afronden. Ik richt me nu gewoon vooral op het praktische gedeelte (het onderzoek zelf) hier.

    Fijn weekend verder!

    Liefs, Eline.

  4. Welkom terug Johan en Corry !!
    Heerlijk om de leuke vakantieverhalen te lezen.
    Ook ik vond het stukje van Johan in de kapel heel bijzonder.
    Dit soort dingen maak je immers niet dagelijks mee?
    Ben trouwens ook erg blij dat je weer terug bent hoor, heb je logjes best gemist.

    Liefs, Ali J.

  5. Mooi !
    Het is al jaren mijn droom om eens Scandinavixc3xab te bezoeken, maar ik rij niet zo ver auto en het is toch wel wat duur om er met het vliegtuig heen te gaan, vind ik. Ook denk ik dat je daar een auto mxc3xb2et hebben hxc3xa9, om al dat moois te kunnen bekijken.
    Prachtig hoor, dat artikel, leuke herinnering hxc3xa9.
    Fijne zondag.

  6. Mijn zus haar zoon, dus mijn neefje, woont in Finland en ik hoop hem daar toch ooit te kunnen bezoeken. Moest alles zo ver niet zijn en niet zo duur zijn, dan zouden wij er waarschijnlijk al naartoe geweest zijn.
    Ik heb vroeger ook anderhalf jaar Zweeds geleerd. Best een moeilijke taal vind ik. Je kan ze makkelijk begrijpen maar de vervoegingen en zo zijn niet makkelijk.

  7. Kostelijk stukje. En wat leuk die stukjes in de krant. Het leven is vol verrassingen hxc3xa8? Die foto’s doen me weer echt naar Zweden verlangen. De rust en de ruimte…inderdaad we leven hier wel erg op elkaar gepakt in sommige gebieden.

Ik lees graag iets van jou! Bedankt! Groet van Corry

