Nostalgisch kookboek

Vandaag waren we in het Kookmuseum De Vleer in Appelscha. We hadden namelijk een paar oude dingetjes (o.a. 2 weckflessen gevuld met wortels) waar het museum wel belangstelling voor heeft.

Onlangs heeft de eigenaresse van dat museum een nieuw "kookboek" uitgebracht:

De_geur_blijft_hangen

Zie ook: http://www.culinaircentrum-devleer.nl/nieuws.php?ID=69

Ik heb mijzelf dit boek vanmiddag cadeau gedaan. Ik zie het maar als een vroeg sinterklaasgeschenk.

De ondertitel "herinneringen aan een eetmoment" klopt precies. Het boek voert je via allerlei ingezonden verhalen zo ongeveer het hele land door. Verhalen b.v. over elke zondag naar opa en opoe en daar kregen we dan chocoladecake. En dan volgt het recept.

Er staat ook een recept in van karnemelksaus, gegeten met sla, spekjes en aardappelen. Dat maakte mijn moeder ook zeer dikwijls, en wat vonden we dat allemaal lekker! We kregen het alleen niet zo vaak, want dan moest er veel te veel sla gekocht worden. Te duur dus. Ik denk, dat ik het recept uit het boek maar eens ga proberen. Kijken of het net zo lekker is als ik het mij herinner.

En dan staan er ook wat gedichtjes in, waaronder eentje, die ik ook nog helemaal uit het hoofd ken. Het is van "Piet Paaltjens".

Aangebrand 

Aagt Morsebel nam kleinen Piet
In kost, en als het Kind, te middag aangezeten,
Haar soms zijn walging merken liet:
De vieze bijsmaak van heur knoeisels werd geweten
Aan kaarsvet, roet, noch snuif; ’t was altoos:"Lekkertand,
Wat zou ‘het zijn, als aangebrand?"
Nu kwam er eens een schotelvol groen eten
Te voorschijn, die Kok Aagt spinazie had geheten:
Hiervan kreeg kleine Piet zijn deel op ’t bord gesmakt;
Hij roert er in: hij vindt twee achterpoten
Van d’armen kikvors, onder ’t warmoes kort gehakt,
En legt, met de ogen half gesloten,
Zijn eetvork nexc3xaar, terwijl hij vraagt:
"Heeft aangebrand ook voetjes, moeder Aagt?" 

(A. C. W. Staring. 1767-1840)

Deze tekst heb ik op het internet gevonden. Kijk maar.

Giraffen_diner

Als je van koken houdt, en als je het leuk vind "eetverhalen" te lezen, is dit boek zeker een aanrader.

4 thoughts on “Nostalgisch kookboek

  1. Wat leuk Corry
    Had je die worteltjes ooit zelf eens geweckt ?
    Staan ze nu te pronken in dat Museum ?
    Leuk boek lijkt me dat….xc3xa9cht wel vol met oude recepten…en t lijkt me ook gewoon een leuk leesboek
    Fijne dag vandaag
    Groeten Sophia

  2. Hoi zus,

    Mooi kookboek. Je mag zaterdag wel het recept van “sloa met dik nat” meenemen naar Almelo. Heb ik ook wel een keer weer zin in.

    B.v.d. en goodgoan,

    Ludie

Ik lees graag iets van jou! Bedankt! Groet van Corry

