Zelf ijs maken?

Op Radio Drenthe is elke woensdagmorgen iemand op bezoek, die xc3xb3f professioneel kookt xc3xb3f koken als hobby heeft. Er wordt dan altijd een recept gegeven, dat later te vinden is op de website van RTV Drenthe. Vandaag was er een medewerkster van het kookmuseum in Appelscha.

Omdat er dit jaar kennelijk heel veel bramen zijn, werd het recept van bramenijs gegeven. Ook was er een recept voor pruimen sorbetijs. Ik heb dat allemaal maar even van de website gecopixc3xaberd (voor de liefhebbers).

Ijsslinger IJs maken zonder ijsmachine

Bramen-roomijs

Ingredixc3xabnten: 500 gram bramen, 250 gram suiker, halve citroen, 1 liter slagroom.

Bereiding: Doe de bramen met een beetje water en het sap van de halve citroen in een pannetje en verwarm dit onder af en toe roeren gedurende 5 minuten. Maal de bramen met de mixer fijn en wrijf het door een zeef. Voeg de suiker toe aan de bramenpuree. Laat de vruchten massa goed afkoelen .Klop dan de slagroom stijf en werk deze voorzichtig door de bramenpuree. Doe het mengsel in een vorm en vries het in de vrieskast in. Klop het af en toe op met de garde of vork, zolang het nog niet stijf bevroren is.

Pruimen sorbetijs

Ingredienten: 1 kg pruimen ( blauwe opaal ), 2 dl water, 300 gram suiker, sap van een halve citroen.

Bereiding: Was de pruimen en kijk ze na op ongerechtigheden. Doe de pruimen ontpit en in grove stukken gesneden met het water,suiker en het sap van de halve citroen in een pan en verwarm dit onder af en toe roeren gedurende 10 minuten. Maal de pruimen met de mixer fijn en wrijf het door een zeef. Laat het goed doorkoken en afkoelen tot 2-4 C xc2xb0 Doe het mengsel in een vorm en vries het in de vrieskast in. Klop het af en toe op met de garde of vork, zolang het nog niet stijf bevroren is.

Ijsslinger_1

Onze 2 kleindochters logeren bij ons en toevallig (?) zijn we gisteren met hen naar dat museum geweest, en hebben daar ook van dat heerlijke ijs geproefd. Mmmmmmmmmm.

Ijsje

Van harte aanbevolen als je eens in de buurt bent. B.v. a.s. zaterdag of zondag, dan zijn er in Appelscha de z.g. Turfvaartdagen. Altijd een heel gezellig gebeuren daar langs de vaart.

7 thoughts on “Zelf ijs maken?

  1. Wat lijkt me dat heerlijk !!!
    Maar dat doen we maar even niet…Haha…lekker voor de lijn…al die suiker en een liter slagroom
    Wij hadden bij de caravan ook een bak vol bramen geplukt
    Ik heb er thuis lekker sap van gemaakt en dan in de vriezer
    Doe ik er als we het gebruiken wat zoetstof door
    Ook lekker in de yoghurt en …..beter voor de lijn…toch ?
    Maar leuk …zo een programma ….en je komt vast vaker leuke recepten tegen
    Voor vandaag een fijne dag
    Groeten Sophia

  2. Dat lijkt mij erg lekker helaas kan ik niet naar Appelscha te komen maar volgend jaar wil ik naar het noorden van Nederland met de caravan en dan ga ik zeker eens naar de museums en/of kerken waar jij altijd van die mooie foto`s van laat zien tegen die tijd vraag ik wel waar ik zoal naar toe kan

    Groetjes van mij

  3. Hallo Corry, hartelijk bedankt voor het schrijven in ons gastenboek van onze reise website. Deze keer waren wij aan de Oostzee/Bodden fantastische vakantie gehad. Een hele nieuwe ervaring op zulke wijde wateren 🙂
    Een prettige dag, love Joanna

  4. Mnnn lekker dat ijs.Ik ben er dol op.En eigengemaakt is natuurljk nog lekkerder.
    Alleen een beetje slecht voor de lijn!!!!
    Ik heb het recept opgeslagen en zal ook eens kijken of ik het kan.Moeten we wel eets even bramen plukken.Ik zou zo niet direct weten waar die staan.
    Vroeger plukten we eind aug.altijd bramen en mijn moeder maakte er dan meestal jam van.En ik zat onder de krassen want ik keek nooit uit en greep maar raak.
    Groetjes van Ria.

Ik lees graag iets van jou! Bedankt! Groet van Corry

